چکیده:
مساله ی علیت ذهنی این است که حالت ذهنی چگونه رفتار را ایجاد می کند. برای حل این مساله، لازم است که نوعی قانون روان فیزیکی تدوین کنیم که اولا چگونگی ظهور امر ذهنی از ساختار فیزیکی و ثانیا نقش علی حالت ذهنی در ایجاد رفتار را تبیین کند. این همانی نوعی به عنوان فیزیکالیسم تحویل گرا منجر به شبه پدیدارگرایی می شود و این همانی مصداقی نیز به عنوان فیزیکالیسم غیر تحویل گرا نتیجه ای جز شبه پدیدارگرایی ندارد. کارکردگرایی به جای علیت، مفهوم تحقق را مطرح می سازد، ولی در نهایت با خلط معرفت شناختی و وجودشناختی مواجه می گردد و همچنین تلاش برخی از فلاسفه برای ارائه ی فیزیکالیسمی که منتهی به شبه پدیدارگرایی نشود، نافرجام می ماند. بنابراین فیزیکالیسم با یک قیاس ذوحدین روبه رو است که یک سوی آن شبه پدیدارگرایی و سوی دیگر آن حل یک مساله ی وجودشناختی با ترفند معرفتی است
Mental causation is the virtue that describes what mechanism in the mental state causes the physical state. The problem of mental causation is based upon the property of dualism. Type identity theory as reduction physicalism and token identity as non-reduction physicalism results in epiphenomenalism. Functionalism in comparison to causation is the concept of realization، but it ultimately confuses epistemology with ontology. Philosophers have failed to present a type of physicalism that does not result in epiphenomenalism. Physicalism is confronted with the dilemma that one side is epiphenomenalism and the other side is the resolution of metaphysical problem with the epistemological trick. To resolve this dilemma we need to go beyond physicalism، both reduction and non-reduction. We need to not think of physicalism as the most complete approach to answer the mind-body problem، which this paper attempts.