خلاصه ماشینی:
"مفهوم میان رشتهای و دلالتهای آن در علوم کتابداری و اطلاعرسانی *دکتر محمد حسن زاده1 استادیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه تربیت مدرس (به تصویر صفحه مراجعه شود) پرده اول:نگاه کلی به مفهوم میان رشتهای نیاز به چندین تخصص برای انجام یک کار پدیدۀ تازهای نیست،اما آنچه تعیینکننده است،میزان پیچیدگی فرآیندها و میزان نیاز به تخصصهای مختلف است.
به عبارت بهتر،در مواقعی،در کنار هم قرار گرفتن متخصصان از رشتههای مختلف برای انجام یک کار کفایت نمیکند،و نیاز است تخصصی میان رشتهای وجود داشته باشد.
تنوع تعاملات با رشتههای دیگر از حوزههای مختلف موجب تنوع در روشهای مطالعه،ابزارهای مورد استفاده قالبهای تبیین،و حتی نحوه تفکر اندیشمندان شاغل در رشته علوم کتابداری و اطلاعرسانی کنونی شده است.
این تنوع تعاملات تا جایی پیش رفته،که تسلسل میان رشتهای در علوم کتابداری و اطلاعرسانی برای بار دوم مسیر افتراق در پیش گرفته،که در شکل 4 به نمایش گذاشته شده است.
به عنوان نمونه،گرایشهای جدیدی که در قالب نامهایی مانند مطالعات آرشیو،علم سنجی،معماری اطلاعات،نسخهشناسی، و مدیریت دانش زیر چتر علوم کتابداری و اطلاعرسانی کنونی- که البته عنوان با مسمایی برای این همه تخصص نیست-شکل گرفتهاند،بار دیگر در حال ایجاد فضایی است که در ادامه روند آن، ممکن است یک متخصص مدیریت دانش درک درستی از فنون و روشهای علم سنجی نداشته باشد.
اما میتوان به عنوان نتیجه،در قالب پیشنهاد اشاره کرد که نگاه میان رشتهای در سطوح مختلف باید در رشته علوم کتابداری و اطلاعرسانی حاکم باشد تا تسلسل اشتراک،افتراق،و اشتراک تداوم یابد و پویایی رشته را تضمین کند."