خلاصه ماشینی:
"همانطور که دکتر داماد در کتاب اشاره کردند،اولین کسی که در فقه امامیه بحث شروط را فراتر از قاعده مطرح کرده، مرحوم شیخ مرتضی انصاری بوده که تا حد زیادی از مجموع مطالب ایشان در کتاب مکاسب فهمیده میشود که ایشان نظریه عمومی درباره شروط مطرح کردند.
حجت الاسلام محقق داماد: در فقه سنتی کتابی تحت عنوان تعهدات وجود نداشت بنده در آغاز کتاب درباره اینکه چرا این کتاب با عناون نظریه نام گرفت مطالبی را آوردم،ولی شاید به نظر دکتر قنواتی باید توضیحات بیشتری را میآوردم.
دکتر حسین صفایی: فقه پویا به نمونه بارز در این کتاب به چشم میخورد تا قبل از تألیف این اثر،بحث شروط در حوزه فقه بسیار پراکنده بود؛حجت الاسلام محقق داماد با تألیف این اثر به استخراج قواعد عمومی از قواعد خاص پرداخته و توانسته با نگاهی تازه در حوزه فقه نظریه عمومی ابداع کند.
من میخواهم از محضر آقای دکتر محقق،استاد بزرگوارم استفاده کنیم در این باب که نظریه عمومی شروط و التزامات،بهعنوان یک نظریه چقد و چگونه دیدگاههای جدید را پوشش میدهد و چگونه میتوانیم از این تقسیمبندی مکانیزمی برای روزآمدی این نظریه در حقوق اسلام مطرح کنیم؟ دکتر جلیل قنواتی: من فکر میکنم که شروط ضمن عقد در قانون مدنی فایده زیادی نمیتواند داشته باشد به شکلی که فقها میگویند.
نکته دیگر اینکه با وجود عقد صلح،ما چه نیازی به نظریه شروط؟ دکتر محقق داماد: اولا اینکه فرمودید چرا شروط را جلوتر آوردم،بهخاطر این که همین پیام را دارد،من میخواستم بگویم که مبحث شروط،همان مبحث التزامات است،اما نکته دیگر،اگر ما فقط تعهدات بگیریم،این ارتباط شرط و عقد را دیگر نداریم."