خلاصه ماشینی:
"اهمیت رؤیت هلال دو ماه رمضان و شوال،برای مشخص شدن آغاز و پایان ماه مبارک رمضان،موجب شده است که این مسأله(همچون بسیاری از مسائل مطرحشده در نجوم و جغرافیای ریاضی دورۀ اسلامی)از حالت نجومی-ریاضی صرف درآید و رنگ و بویی مذهبی نیز به خود بگیرد.
موضوع رؤیت هلال در آثار بیرونی ظاهرا بیرونی در باب رؤیت هلال نظر نوی ارائه نکرده است؛و با توجه به واپسین جملۀ فصل اول باب 14 مقالۀ هشتم قانون،روش حبش حاسب در آن زمان یک روش علمی خوب،و برای تأمین هدف،مناسب بوده است.
بحث نجومی رؤیت هلال در این کتاب با توجه به دستهبندی فصول(که ذکر شد)،تنها به اتصالات نیرین اختصاص دارد باب چهاردهم مقالۀ هشتم است.
بیرونی با اشاره به بغرنجبودن شمردن و در نظر گرفتن تمام سببها (/پارامترها)ی نجومی و اپتیکی،اثر سببها،و تغییرات این اثرها در هلالهای گوناگون،تنها راه تعیین ضابطه برای رؤیت هلال را کشف اثر سببها و نسبتهایشان و بهرهگیری از تجربه به شیوۀ استقصای با رصد(/پایش چشمی در نقطهای که قبلا با محاسبه معلوم گشته)میداند.
دیگر آثار بتانی: کتاب معرفة مطالع البروج فی ما بین ارباع الفلک(ممکن است این رساله همان فصل پنجاه و پنجم زیج صابی باشد که عنوان مشابهی دارد)؛ رسالة فی تحقیق اقدار الاتصالات؛ کتاب اربع مقالات فی احکام علم النجوم؛ رسالة تجرید اصول ترکیب الجیوب به عربی.
پینگری تأکید میکند که زیج فزاری حاوی مطالبی دربارهی پدیدههای مورد بررسی دانشمندان یونانی بوده؛و میافزاید:رقمی را که وی برای محیط زمین به دست داده(900 فرسنگ)از هرمس گرفته و در این زمینه از منابع ایرانی(به احتمال قوی به پهلوی) استفاده کرده است."