Skip to main content
فهرست مقالات

مقاله: بانگ سحوری: جستار در باب موسیقی و موسیقی شعر ماه رمضان

نویسنده:

(7 صفحه - از 14 تا 20)

کلید واژه های ماشینی : موسیقی ، موسیقی شعر ماه رمضان ، ماه رمضان ، باب موسیقی و موسیقی شعر ، موسیقی و موسیقی شعر ماه ، سحوری ، شعر ، روزه ، مولانا ، موسیقی شعر رمضان

خلاصه ماشینی:

"اما سؤال ما این بود که بنا بر تقسیم‌بندی مرسوم و معمول&%16705DAKG167G% (به تصویر صفحه مراجعه شود) پیشینیان از اوقات شب و روز و موسیقی خاص هر ساعت،موسیقی سحرهای رمضان،اولا واجد چه شرایطی باید می‌بوده و دیگر آنکه این موسیقی بعد از صدر اسلام و بین مسلمین از چه راهی و به چه اشکالی آشکار می‌شده است؟در باب سؤال اول پیش‌تر سخن راندیم و متعلق آن را چون عبادت و زهدورزی دانستیم، لاجرم موسیقی و شعر آن هم،متانت و وقار خاص آن را داشته است. یک نمونۀ قوما را هم پسر کوچک«ابن نقطه»(که به روایتی مخترع قوما است)برای خلیفۀ عباسی(ناصر)به هنگام سحر می‌سراید و به گفتۀ ابن حجة بسیار مورد پسند خلیفه قرار می‌گیرد و خلیفه به آن طرب می‌کند: {S«یا سید السادات# لک بلکرم عادات# انا بنی ابن نقطه# و بی تعیش انت مات»S} {Sای سرور سروران# تو راست پیشۀ کرم# من پسر ابن نقطه‌امS} [آنکه]پدرش مرده و امید است تو زنده باشی و باز ابن حجة می‌آورد که اهل عراق در سرودن قوما چیره دست بوده‌اند و نوعی از«قوما»ی آنها مانند«دو بیت»[دو بیتی]بوده است و نمونه‌ای هم ارائه می‌دهد: {S«إن ردت تخطی بحور# إجعل کفوفک بحور# و إلا خلا تتعش# قدودنا و النحور»# اگر قصد عبور داری از دریا# دستانت را دریا نما(بخشش کن)# اگر بخشنده نیستی# پس نباش شیفتۀ خد و خال و زیبای ما»S} و یا نمونه‌ای دیگر: (به تصویر صفحه مراجعه شود) {S«یمی یرید عصفور# و لا یکون نفور# یصر لباب الحلبة# یجی لباب الصور»S} که تقریبا ترجمۀ آن این است«مادرم گنجشک می‌خواهد و نمی‌خواهد که از او بگریزد،او از در حیاط عبور می‌کند و تا نزدیک پرچین می‌آید..."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت)