خلاصه ماشینی:
"ارائه چارچوب مفهومی در بازاریابی براساس مبانی اسلامی تاریخ دریافت:1390/8/31 تاریخ تأیید:1391/3/4 میرزا حسن حسینی{o*o} لطف الله فروزنده دهکردی{o**o} فاطمه عیدی{o***o} چکیده {IBتجارت جایگاه بایستهای در نظام ارزشی اسلام دارد تا جایی که طولانیترین آیه قرآن کریم(بقره:282)به بیان جزئیات یکی از مسائل اقتصادی؛یعنی تنظیم اسناد تجاری اختصاص یافته است.
در سالهای اخیر نیز مطالعاتی که قلمروهای گوناگون بازاریابی را در محیط بازارهای مسلمان مورد توجه قرار میدهند؛مانند:برندسازی )0102,la te nosliW/0102,nahreslA( جهتگیری بازار )0102,airakaZ & bilaT-ludbA( توسعه محصولات جدید )0102,ribbahS & namheR( و ارتقای فروش )0102,fusuY/0102,lla te halludbA( ، دیدگاه اسلامی در ازاریابی )0102,mahrA( و ارزشهای اسلامی در آمیختههای بازاریابی(صنوبر و همکاران،1388)در خارج و داخل انجام شده است؛اما در مقاله یا کتابی مشاهده نشده است که چارچوب مفهومی بازاریابی اسلامی بررسی شده و الگویی برای آن ارائه شود.
قرآن کریم پیوسته اصول رسالت یکی از پیامبران الهی به نام حضرت شعیب علیه السلام را ایمان به خداوند متعال جل جلاله و رعایت عدالت در معاملههای اقتصادی بیان میکند(هود:84-86)؛بنابراین قرآن کریم ما را به اجرای عدالت بین هر دو طرف معامله امر میکند،حال اینکه این طرفین هرکسی و از هر مذهبی باشند عدالت را باید رعایت کنند،همانطور که در آیه 135 سوره نساء آمده است(صفری به نقل از شوقی احمد، 1389،ص 95-96).
امانتداری و مسئولیت بر اموال خداوند متعال جل جلاله در روایتهای اسلامی هرگونه تخریب و هدر دادن منابع و آلوده ساختن محیط زیست سخت نکوهش شده است؛ پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم میفرماید:«تحفظوا من الارض فإنها امکم»؛«از زمین محافظت کنید چرا که زمین اصل و منشأ شما است»(مجلسی،1403 ق،ج 7،ص 97)؛ 2."