چکیده:
تعریف دارالاسلام» به عنوان محدوده سرزمین اسلامی محل اختلاف میان ففها است. فقدان
معپارهای واضح این امر را بیچیده کرده است: ظهور مفاهیمی مانشد دولت» کشورء ملت و
مفاهیمی از این دست» دستیایی به تعریفی مشخص از مرزهای سرزمین اسلامی را سروری
میساژد. دو دیدگاه در بین فقها وجود دارد که براساس آن گروهی مرزهای سرزمین اسلامی را
مرزهای جغرافیایی وگروهی مرزهای اعتقادی میدانند. معیارهای تحقق دارالاسلام را میتوان
در سه شاخحص امکان اجرا ی احکام اسلامی» اکثریت مسلمان و برقراری حکوست
مسلمانان خلاصه کرد. بهنظر میرسد معیار برپایی حکومت مسلمانال دقیقترین معیاری باشد. که
بتوان در عصر حاضر برای تعیین دارالاسلام به کار برد.
Definition of Dar al-Islam as the scope of the Islamic land is a point of debate between jurists. Absence of clear standards for this point has added to the complexity of the issue. Emergence of concepts such as State, country, nation and the like necessitates a concrete definition for borders of the Islamic land. There are two views popular among jurists according to one of them borders of the Islamic land are the same as its geographical borders; and based on the other, they are ideological ones.Standards for realization of Dar al-Islam may be summarized in three features: Islamic rules may be executed, Muslims are majority of population, and Muslims may establish their government. That Muslim may establish their government seems to be the most rigorous standard which can be, in the present time, used to specify the Dar al-Islam.
خلاصه ماشینی:
پیرامون این موضوع در جلد سوم از کتاب فقه سیاسی درباره مفهوم کشور در اسلام،تحت عنوان ماهیت دار الاسلام و دار الکفر مباحث مفصلی مطرح شده است.
دستهبندی تعاریف در نگاهی اجمالی میتوان نظرات مختلف فقها درمورد معیارها و شاخصههای مختلف دار الاسلام و دار الکفر را به سه دسته تقسیم نمود: اول:تقسیم جهان به دار الاسلام و دار الکفر از لحاظ اجرای احکام اسلامی:در این نظریه،جنبه گستردهتری به مفهوم دار الاسلام داده میشود و حتی کشورهای غیراسلامی که مسلمانان ساکنان در آن بتوانند آزادانه به وظایف و تکالیف شرعی خود عمل کنند نیز جزو دار الاسلام است.
گروه دوم:تقسیم جهان به دار الاسلام و دار الکفر از لحاظ اکثریت جمعیت:این گروه،اکثریت جمعیتی مسلمان را شرط صدق عنوان دار الاسلام میدانند:بنابراین سرزمینی که اکثریت ساکنان آن مسلمان باشند،خواه احکام اسلامی در آن قابل اجرا باشد و یا حکومت آن اسلامی باشد یا خیر،دار الاسلام محسوب میگردد و بالعکس.
درصورتی که سرزمینی وجود داشته باشد که گروه کثیری از مسلمانان در آن زندگی کنند که حتی از دیگر سرزمینهایی که دارای حکومت هستند،جمعیتشان بیشتر باشد(مانند هند و چین)اما قادر به اجرای این احکام نیستند را نمیتوان دار الاسلام نامید(یزدی،1433،ص 20-22).
پس دار الاسلام عبارت است از کلیه سرزمینهایی که در قلمرو حکومت مسلمانان هستند و در هر سرزمینی که حکومت کفار وجود داشته باشد،آن سرزمین دار الکفر محسوب میشود.