چکیده:
هدف از انجام این تحقیق، بررسی ارتباط بین بازارمداری، یادگیریمداری، مدیریت کیفیت جامع، نوآوریمداری و عملکرد شرکتهای مواد غذایی پذیرفته شده در بورس ایران است. برای آزمون فرضیات تحقیق از مدل معادلات ساختاری با کاربرد نرمافزار لیزرل 80/8 استفاده شده است. پرسش نامه ی تحقیق در بین 504 مدیر شرکتهای مواد غذایی بورس توزیع شد که 291 مدیر به آن پاسخ دادند. نتایج تحقیق نشان میدهد که کلیه ی متغیّرهای تحقیق بر عملکرد تاثیر مثبت میگذارند؛ اما تاثیر بازارمداری از سایر متغیّرها بیشتر است. بازارمداری از طریق متغیّرهای واسطهای یادگیریمداری، مدیریت کیفیت جامع و نوآوریمداری بر عملکرد سازمانی تاثیر میگذارد. بازارمداری بر یادگیریمداری و مدیریت کیفیت جامع، یادگیریمداری و مدیریت کیفیت جامع بر نوآوریمداری و نوآوریمداری نیز بر عملکرد سازمانی تاثیر میگذارد. با توجه به نتایج فوق، شرکتها برای افزایش عملکرد سازمانی، باید بازارمداری را مبنای کسب و کار خود قرار دهند تا بتوانند در بازارهای رقابتی امروزی بقا داشته باشند و رشد کنند.
خلاصه ماشینی:
"بازارمداری اطلاعات مرتبط با نیازهای حال و آیندهی مشتریان را جمعآوری و هماهنگی میانبخشی را بین واحدها ایجاد کند و از طریق (1)- noitavonni (2)- ecnamrofrep lanoitazinagrO استراتژیهای بازاریابی به مشتریان پاسخ میدهد بازارمداری باعث تمرکز یکپارچهی تلاشها و اقدامات افراد و واحدها و در نتیجه عملکرد بالاتر سازمان میشود(کوهلی و جاورسکی،1990:16).
در نتیجه فرضیهی 7 به شرح زیر تنظیم میشود: فرضیهی 7 :بین بازارمداری و مدیریت کیفیت جامع ارتباط مثبت وجود دارد.
در نتیجه فرضیهی 9 به شرح زیر تنظیم میشود: فرضیهی 9 :بین مدیریت کیفیت جامع و نوآوریمداری ارتباط مثبت وجود دارد.
همچنین در برخی از تحقیقات ثابت شده است که بازارمداری از طریق مدیریت کیفیت جامع بر عملکرد سازمانی تأثیر دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج این بررسیها نشان میدهد که: 1-بازارمداری به طور مستقیم،معادل 7% بر عملکرد تأثیر مثبت دارد،در حالی که از طریق مسیر بازارمداری به نوآوریمداری به عملکرد به میزان 9% بر عملکرد تأثیر مثبت دارد.
این سیستمها باعث افزایش قابلیت شرکت در شناسایی نیازهای مشتریان (بازارمداری)،به چالش کشیدن فرضیات موجود در مورد شیوهی عمل بازار (یادگیریمداری)و بهبود مستمر در کیفیت همهی فرایندها،افراد،محصولات و خدمات آن و با هدف موفقیت بلندمدت از طریق رضایت مشتری میشود.
E. W ,rekaB - desucoF-tekraM fo lanruoJ ,xob kcalb s'noitazinagro eht otni gnivled :noitavonni tcudorp dna noitatneiro gninrael .
loV ,sweN hcraeseR tnemeganaM ,sEMS ni noitatneiro tekram dna noitavonni neewteb spihsnoitaler-retnI .
oN E} {E ,gnitekraM fo lanruoJ ,ytilibatiforP ssenisuB no noitatneirO tekraM fo tceffE ehT)0991(S ,retalS dna .
loV ,gnitekraM fo lanruoJ noitazinagrO gninraeL eht dna noitatneirO tekraM)5991(J ,revraN dna ."