چکیده:
این پژوهش با هدف مقایسه، شناخت و تحلیل جامعهشناختی مداحیهای سنتی و مدرن در یک دهه اخیر از نظر محتوا، ادبیات، سبک اجرا تدوین یافته است. چارچوب نظری، ترکیبی از نظریههای جامعهشناسی مناسک دینی دورکیم، گیرتز و برگر میباشد. روش تحقیق اسنادی، تکنیک تحلیل محتوا و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه معکوس است. براساس یافتهها، مداحیهای مدرن دارای درونمایه احساسی و عاطفی، ادبیات عامیانه، عاشقانه، تحقیرآمیز و محتوایی با مضمون عشق زمینی و اظهار ارادت به مولا و مراد، سبک شور، هیجانآفرینی بسیار زیاد، سیستم نورپردازی و صوتی حرفهای و مدیریت صحنه حرفهای مداح میباشند. در حالی که، مداحان سنتی بیشتر بر توصیف مظلومیت اهلبیت(ع) تأکید دارند و اغلب از ادبیات رسمی، درونمایه احساسی و اخلاقی، سبک واحد و زمینه استفاده میکنند. در مجموع، هر دو نوع مداحی عاری از غنای محتوایی هستند و در مقابل صورتگرا، هیجانآفرین و نمایشمحور هستند
The present research has been conducted with the aim of comparing between، recognizing، and sociologically analyzing traditional and modern eulogies in terms of content، literature، and mode of conduct in the last decade. The theoretical framework of this research combines Durkheim، Geertz، and Berger's sociological theories on religious rituals. The research uses a documentary method and content analysis as technique. Inverse questionnaire is used for gathering the data. The research findings showed that modern eulogies have emotional- sentimental thrust، popular (folkloristic)، romantic، and derogatory literature، contents with worldly love as a mark of esteem for a religious master and the desired figure، a state of frenzy، excessive religious zeal، professional lighting and voice system، and professional stage management by eulogist. In traditional eulogies more emphasis is put on describing the oppression the Holy Prophet's family suffered. The main features of this type are: formal literature، emotional and moral themes، single style and context. On the whole، these two types of eulogies lack rich content and they sound formalist، emotional، and have the nature of a public show.
خلاصه ماشینی:
"ضرورت تحقیق ظهور شکل جدید هیاتها و به تبع آن، مداحیها و گسترش و رواج روزافزون آنها از سوی مردم، بویژه جوانان اهمیت و ضرورت توجه و تحقیق در این عرصه را دوچندان کرده است؛ چرا که عدم اهتمام به این مهم، میتواند عواقبی را در جامعه، به ویژه در عرصه دینداری مردم داشته باشد؛ چرا که دست کم یکی از مهمترین این پیامد آن میتواند فاصله گرفتن جوانان از اصول، مفاهیم و دستورات ارائه شده در متون دینی، به واسطه محتوای ضعیف مداحیها تأکید بر هیجانآفرینی و بعد عاطفی مداحیها، سبب ایجاد ذائقه دینداری خاصی در بین عزاداران میشود.
جدول فراوانی و درصد پاسخها بر حسب مقایسه دو نوع مداحیهای سنتی و مدرن از نظر ادبیات میزان بکارگیری ادبیات خاص در اشعار مداحی نوع مداحی سنتی مدرن خیلی کم یا اصلا تعداد 46 0 درصد 92% 0% تا حدی تعداد 4 6 درصد 8% 12% خیلی زیاد تعداد 0 44 درصد 0% ۸۸% جمع تعداد 50 50 درصد 100% 100% آزمون مقدار درجه آزادی سطح معنیداری تفسیر کای اسکویر 400/90 2 000/0 رابطه معنیدار وجود دارد بر اساس نتیجه به دست آمده از آزمون پیرسون، چون سطح معناداری این آزمون صفر و کمتر از ۵% است، (05/0< sig) بین دو متغیر تفاوت معناداری وجود دارد؛ مداحان مدرن از ادبیاتی که شامل واژههای عربی، سلطنتی، عرفانی، محاورهای و تحقیرآمیز میباشد، استفاده زیادی میکنند و عکس این مسئله در مداحیهای سنتی وجود دارد."