چکیده:
رابطه میان تجارت آزاد و رشد و توسعه اقتصادی از جمله موضوعات و مباحث حل شده در حوزهء دانش اقتصاد است.برخی اقتصاددانان تجارت آزاد را موتور رشد میدانند و بنابراین نقطه عزیمت برای آغاز فرایند رشد و توسعه را اتخاذ راهبرد برونگرا میدانند.برخی، تأثیر تجارت آزاد فرایند رشد و توسعه را میپذیرند،اما امکان موفقیت در عرصهء بازارهای جهانی را به عوامل بنیانیتر،به ویژه خلق مزیت رقابتی در عرصهء تولید،تقلیل میدهند.و برخی دیگر،اساسا تجارت آزاد را نه تنها به عنوان ساز و کار تعدیلکنندهء نابرابری و شکاف فنآورانه در عرصهء جهانی نمیپذیرند،بلکه آن را به عنوان ساز و کاری تلقی میکنند که کارکردش در جهت نامتعادل کردن فرایند رشد و توسعه در مقیاس جهانی است. نویسنده این مقاله را میتوان در زمرهء نظریهپردازان گروه دوم دانست.وی در این نوشتار، طی تحلیل تطبیقی کشورهای پیرو راهبرد برونگرای تجاری و راهبرد درونگرای تجاری، نشان میدهد که مجموعه کشورهای گروه اول(کشورهای جنوب شرقی آسیا)موفقتر عمل کردهاند.در ادامه،عوامل بنیانیتری چون آموزش،زیرساختها،و دخالتهای کارآمد دولت را به بحث میگذارد.یکی از نکات مهم این مقاله آن است که بر حمایت صحیح دولت از صنایع موسوم به نوزاد،تأکید میکند و از آن به عنوان مورد استثنا در نظریهء تجارت آزاد نام میبرد.
خلاصه ماشینی:
"کارخانهای و ایجاد خدمات مالی-حمایت کردند؛فعالیتهایی که در اقتصادهای صنعتی شده بخش خصوصی متعهد به انجام آنها بود.
برای مقاصد فعلی،همین کافی است که با مرور کلی ساختار و تجربه رشد اقتصادی این اقتصادها،کار
رشد کردهاند که این مقدار نسبت به هر یک از اقتصادهای تازه صنعتی شده بیش از شش درصد بوده است.
دادههای مربوط به میزان رشد تولید ناخالص داخلی و صادرات هر کشور در جدول شماره(2)آورده شده است.
گرچه تجربه رشد در میان اقتصادهای تازه صنعتی شدهء شرق آسیا،مشابه بوده است ولی در متغیرهای
تجربه اقتصادهای تازه صنعتی شده شرق آسیا به وضوح نشان میدهد که راهبرد تجاری برونگرا نه
برای اقتصادهای در حال توسعه،همچنان که رشد خود را با تولید بسیار تخصصی شده روستایی آغاز
برای اقتصادهای در حال توسعه این امکان وجود داشت که صادرات خود را با میزانهای بسیار سریع افزایش دهند.
راهبرد تجاری برونگرا بسیار سریعتر از اقتصادهای با جانشینی واردات بوده است.
1. توانایی تولیدکنندگان کارآ در افزایش سهم خود،و گسترش بازارهای داخلی به بیش از مقیاس (شامل توانایی تولیدکنندگان برای تمرکز تولید در چند خط است که در آن خطوط،آنان قادر هستند برای
Grossman and Helpman است که رشد پایدار در چارچوب راهبرد تجاری برونگرا تحت شرایطی اتفاق میافتد؛در این شرایط
که اقتصادهای تازه صنعتی شده شرق آسیا به ما میآموزد-شاید یکی از کلیدیترین آنها-این است که
مواردی در اقتصادهای تازه صنعتی شده شرق آسیا وجود داشتند که تولید را فقط برای صادرات آغاز
در اقتصادهای تازه صنعتی شده شرق آسیا،اصلاحات در بازارهای مالی به گونهای بود که رشد"