Skip to main content
فهرست مقالات

مقایسه نظام فروشگاههای مدرن (زنجیره ای) با نظام فروشگاههای سنتی (خرده فروشی)

نویسنده:

ISC (36 صفحه - از 115 تا 150)

کلید واژه های ماشینی : رضایت، مشتریان، رضایت مشتریان، رضایت‌مندی، عرضه، رضایت‌مندی مشتریان، شاخص، نظام فروشگاهی، نظامهای توزیعی، فروشگاههای خرده‌فروشی

از جمله ویژگیهای اقتصاد جدید امروزی،تولید و عرضه انبوهی از کالاها و خدمات مصرفی مختلف است که توسط نظامهای توزیعی اعم از نوع جدید یا سنتی‌ آن،به خریدران عرضه می‌شود.در پاسخ به این سئوال اصلی که چگونه می‌توان‌ عملکرد نظام توزیع را اندازه‌گیری کرد؟"،بعضی کمیت محصولات عرضه شده را شاخص موفقیت هریک از نظامهای فروشگاهی جدید(زنجیره‌ای)و خرده‌فروشی‌ سنتی می‌دانند،و بعضی دیگر علاوه بر مقوله کمیت،کیفیت را نیز ملاحظه‌ می‌نمایند.اما مسأله مهمتر عبارت از این است که،نگاه ارزیابی از چه دیدگاهی دنبال‌ می‌شود.ممکن است در بخش عملکرد،نگرش دولت یا نگرش مردم و مدیران‌ بنگاهها باهم متفاوت باشد.اگر دولت یا مدیران توزیع‌کننده،در جستجوی موفقیت‌ خود هستند باید رضایت مشتریان را اصل قرار دهند و براساس شاخص رضایتمندی‌ مشتریان،راهکارهای موفقیت خود را پیدا کنند.انتخاب مشتریان و نظرسنجی از آنان نه تنها اصل حاکمیت مصرف‌کنندگان را در انتخاب بنگاههای جدید یا سنتی در نظام توزیع می‌پذیرد،بلکه به تبع آن،شاخص‌های موفقیت بنگاههای توزیع‌کننده‌ کالاها و خدمات،ابعاد دیگری به خود می‌گیرد که روشنگر ابعاد رضایتمندی‌ مشتریان خواهد بود.

خلاصه ماشینی:

"مقدمه براساس مطالعه ادبیات موضوع،مسأله مهمی که این مقاله درصدد حل آن است عبارت از این است که عملکرد کدام گروه از فروشگاهها یا نظامهای توزیعی اعم از مدرن و سنتی در جلب‌ نظر مشتریان خود موفق‌تر بوده است؟این موفقیت،کلیدی را دست می‌دهد تا نظام توزیع و کارآمد آن در حال و آینده قابل تحلیل گردد و راهکاری برای سیاستمداران و دولتمردانی که‌ سعی در کارآمد سازی نظام توزیع کشور دارند،ارایه دهد. 4. اثر شاخصه تأمین رضایتمندی کلی در گروههای مختلف کالایی:از 16 معادله برآورد شده برای 7 گروه کالایی و کل شهر تهران،به استثنای 2 مورد،کلیه ضرایب برآورد شده از نظر آماری با خطایی کمتر از 5 درصد روبرو هستند و بنابراین دربرآورد اثر متغیرهای کلی‌ رضایت‌آفرین در گروههای مختلف کالایی،شواهد ناشی از حل الگو در 87 درصد موارد قدرت پیش‌بینی کنندگی دارند. 2. اثر رضایتمندی کلی بر ایجاد وفاداری:از 16 معادله برآورد شده الگوی سیستمی که در 81 درصد موارد پاسخگوی الگوی پیش‌بینی وفاداری؛نتایج حاکی از آن است که‌ فروشگاههای خرده‌فروشی که به عرضه کالاهای غذایی اشتغال داشته‌اند،در الگوی سیتمی‌ خود توانسته‌اند بالاترین ضریب 58126/3 را به خود اختصاص دهند. نتیجه‌ای که از این تحلیل برمی‌آید عبارت از این‌ است که قدرت و توانمندی فروشگاههای خرده‌فروشی در الگوی سیستمی که تمامی عناصر انتظارات،کیفیت و قیمت را توأمان مورد مطالعه قرار می‌داده‌اند،در مورد نقش رضایتمندی کلی‌ در ایجاد وفاداری مشتریان دامنه‌ای وسیع و مثبت بین 14688/0تا 58126/3 را به خود اختصاص داده است در حالیکه فروشگاههای زنجیره‌ای در بهترین حالت،ضریب 77763/0 را به خود اختصاص داده‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.