چکیده:
در اندازهگیری مزیت نسبی تولیدات، اغلب از دو معیار مزیت نسبی آشکارشده
(ACR) وهزینه منابع داخلی (CRD) استفاده شده است.تحقیق حاضر نشان میدهد که
هر دو رهیافت سنتی محاسباتی ACR و CRD ، از توانایی لازم جهت اندازهگیری
مزیت نسبی برخوردار نیستند.معرفی یک معیار جدید CRD و بکارگیری آن در صنایع
منتخب کشور نشان میدهد که این معیار قابلیت انعطافپذیری زیادی را در بهرهبرداری
آن در هر واحد تولیدی صنعتی دارد.این رهیافت نوید امیدبخشی برای واحدهای صنعتی است
تا اقلام صادراتی قابل رقابت خود در صحنه بینالملل را در کوتاهترین زمان شناسایی
کنند.
خلاصه ماشینی:
"مزیت نسبی کالایی واحدهای تولیدی از بین 32 کالای مورد بررسی طی دوره(76-1371)و با استفاده از روش مقایسهای رتبهای، قدرت رقابتی تعدا 21 کالا از 32 مورد کالا در مقایسه با سایر کالاها قابل تمایز میباشد.
واقعیت امر این است که تولید TMD از مزیت نسبی برخوردار نبوده در حالی که (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 3-رتبه بندی کالاهای منتخب با بیشترین مزیت نسبی (بر حسب قیمت سایهای ارز) مأخذ:نتایج تحقیق تولیدات تاپس، نخ پلیاستر و الیافهای اکرولیک و پلیاستر نه تنها دارای مزیت نسبی میباشند بلکه تولید تاپس در بین 32 کالای مورد بررسی، از بیشترین مزیت نسبی برخوردار است و در رتبه اول رقابت قرار گرفته است.
کالاهای تولیدی بنگاههای اقتصادی مورد بررسی، با کاهش هزینه منابع داخلی(یا بهبود CRD )مواجه گردیدهاند بطوریکه هر واحد تولید کالا در طی زمان، قدرت و توانایی رقابتی بیشتری را حاصل نموده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 5-تحول CRD کالاهای صنعتی منتخب در طی زمان مأخذ:نتایج تحقیق جمعبندی و ملاحظات در شناسایی و تعیین مزیت نسبی تولیدات صنعتی، از معیارهای مزیت نسبی آشکار شده (ACR) و هزینه منابع داخلی (CRD) استفاده شده است.
معیار جدید نه تنها ماهیت پیشنگری قویتری دارد و از طریق آن میتوان به مزیت نسبی بالقوه و واقعی تولید یک فعالیت خاص دسترسی یافت بلکه این معیار را میتوان در طی زمان نیز بکار گرفت و به مقادیر CRD پویا نایل گردید.
در استفاده کاربردی این معیار جدید برای 32 کالای صنعتی مهم در واحدهای تولیدی بزرگ کشور نیز مشاهده میشود که امکان دسترسی به CRD طی دوره زمانی 76-1371 وجود دارد."