چکیده:
طبیعی است که اگر شیوه های صحیح مدیریت مورد استفاده در یک کشور با ویژگی های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن متناسب باشد در افزایش بهره وری آن کشور اثر قابل توجهی خواهد داشت. بنابراین منظور از ترجمه این مقاله این نیست که خواننده به جای تلاش برای یافتن شیوه هایی متناسب با مقتضیات کشورمان به استفاده از شیوه های مدیریت ژاپنی دعوت شود بلکه منظور اصلی از ترجمه این مقاله اینست که نشان دهد چگونه ژاپنی ها در تبدیل آرمان های خود به چارچوبهای عملی موفق بوده اند. باشد که خوانندگان ژرف نگر ضمن مطالعه این گونه مقالات با راههای جدید و شاید موثرتری برای تبدیل آرمانهای اسلامی خود به ابزارهای عملی آشنا شوند و در عین حال با الهام گرفتن از آنها، شیوه های مدیریت خود را بهبود بخشند.
خلاصه ماشینی:
""Management Practices in Japan and their Impact on Business Strategy"in Quinn,J.
تأکید سازمانهای بزرگ ژاپنی بر منابع انسانی در درجه اول مشخصا نشان میدهد که آنها برای بیشترین استفاده از نیروی انسانی به عنوان مهمترین دارائی خود بالاترین اولویت را قائل هستند و در درجه دوم باور ضمنی آنها را در مورد چگونگی اداره سازمانها برملا میسازد.
اما مهارتهای آموخته شده در حین انجام کار،"خصوصیت کار یک سازمان خاص"را مییابد و به این لحاظ کارگری که آن مهارتها را کسب کرده نمیتواند ارزش مهارتهای خود را به آن خوبی که در سازمان خود او درک میشود در سازمانهای دیگر آشکار سازد و به این ترتیب انگیزه رفتن از یک سازمان به سازمانی دیگر به شدت کاهش پیدا میکند(بکر،1964)11.
مثلا اهمیت زیادی که شرکتهای نسبتا تازه رونق یافته برای صادرات قایل میشوند(مثل تأکید سونی بر صادرات وسایل الکترونیکی خانگی و هوندا بر صادرات اتومبیل)بیشتر به این دلیل است که شرکتهائی که از قبل موفقیت خود را در بازارهای مربوط به محصولات خود تثبیت کردهاند شرکتهای جدید را تقریبا ناگزیر از روی آوردن به بازارهای خارجی مینماید.
مزیت ژاپنیها در این است که آنان در تبدیل فکرها به محصولات موفق بودهاند و یک شبکه جهانی برای جمعآوری اطلاعات در بیرون سازمانهای خود و در درون ظرفیت بالائی برای انتقال سریع اطلاعات،به وجود آوردن هماهنگی و روحیه کار جمعی دارند و این خصوصیات،کلیه کسانی را که در پیشنهاد محصولات نو،طراحی و تولید کالاها دخالت دارند شامل میشود.
C. (July-August 1981)"Japan-Where Operations Really are Strategic,"Harvard Business Reviwe."