چکیده:
پیدایش حسابداری مدیریت ریشه در توسعه"صنعت تولید انبوه"دارد.موقعیت فعلی حسابداری مدیریت به میزان قابلملاحظهای تغییر کرده است.مدیران با مجهولات متنوع فراوانی روبرو هستند.نیاز فزایندهای برای استراتژیهای جدید و ابزاری که فراتر از عرف حسابداری سنتی برود احساس میشود.ازاینرو،استراتژیهای جدید و اطلاعات بیشتری موردنیاز است. این مقاله تلاشی است در جهت تأمین این نیازها و در این راه زمینههای"تغییرناپذیر تصمیمگیری"را تحلیل میکند و استراتژیهای عمده برای تصمیمگیری در شرایط برنامهناپذیر را توضیح میدهد: الف-در نظر گرفتن اطلاعات غیرمتعارف و استاندارد نشده بیش از پیش ب-دنبال کردن تجربهها و الگوبرداری از آنها ج-حسابداری وارونه(برگردان) د-آزمایش و تحقیق هـ-راههای طراحی و-افزایش بازخور اطلاعات در حین نوآوری و پس از آن مقاله در پایان استراتژیها را بر"حسب اقتضا"با تغییرات ساختار سازمان ربط و تطبیق میدهد.برای تشریح این مفاهیم یک مورد پژوهشی در سرتاسر مقاله بکار گرفته شده است. "تحقیق اکتشافی"فوق بخشی از برنامه تحقیق 5 ساله دربارهء"تکنولوژی-کار و سازمان" میباشد که به ابتکار دولت هلند و حمایت مالی آن انجام شده است.
خلاصه ماشینی:
"این مقاله تلاشی است در جهت تأمین این نیازها و در این راه زمینههای"تغییرناپذیر تصمیمگیری"را تحلیل میکند و استراتژیهای عمده برای تصمیمگیری در شرایط برنامهناپذیر را توضیح میدهد: الف-در نظر گرفتن اطلاعات غیرمتعارف و استاندارد نشده بیش از پیش ب-دنبال کردن تجربهها و الگوبرداری از آنها ج-حسابداری وارونه(برگردان) د-آزمایش و تحقیق هـ-راههای طراحی و-افزایش بازخور اطلاعات در حین نوآوری و پس از آن مقاله در پایان استراتژیها را بر"حسب اقتضا"با تغییرات ساختار سازمان ربط و تطبیق میدهد.
این مطلب ما را برمیگرداند به سؤالی که قبلا مطرح شد،که آیا برای توسعه بیشتر حسابداری مدیریت،باید کلید را در چارچوب نظری و عملی نظام حسابداری مدیریت جستجو کرد؟ در این مقاله استدلال شده است که نوآوری در نظام ممکن است با قرار دادن نظام در یک"چارچوب وسیعتر استراتژیهای تصمیمگیری"در جهت کنترل مؤثر"تحت شرایط ریسک و پیچیدگی و تغییر"تسریع گردد.
استراتژیهای آموختنی: استراتژیهای آموختنی که باید به حسابداری مدیریت اضافه شوند تا تلاشهای ثمربخشی را برای پاسخهای مناسب حسابداری فراهم نمایند میتوانند به 6 گروه استراتژی نمونه تقسیم شوند: 1-اطلاعات و مطالب استاندارد شده بیشتر در نظر گرفته شوند 2-تجربهها و آزمایشها دنبال و الگوبرداری شوند 3-حسابداری وارونه(برگردان) 4-آزمایش و تحقیق 5-راههای طراحی 6-افزایش بازخور در جریان مراحل نوآوری و پس از آن در نظر گرفتن اطلاعات استاندارد نشده و غیرمتعارف: این استراتژی مبتنی بر این استدلال ساده است که"تغییرات"اطلاعات همهجانبه بیشتری را در ارتباط با یک مطلب ایجاد میکند."