چکیده:
نوشتار حاضر با توجه به گستردگی و پیچیدگی موضوع جهانگردی که بعضا اذهان بسیاری از محققان را بخود مشغول نموده است.تلاشی است از دیدگاه بازاریابی تا از یکسو با ترسیم ابعاد و نگرشهای گوناگون موجود در آن ضمن تأکید بر نگرش سیستمی و جایگاه آن،ماهیت چند جانبهای جهانگردی را مورد توجه قرار داده و ضرورت بررسی محیط بازاریابی و شناخت ابعاد خرد و کلان آن را در سطوح مختلف داخلی و خارجی مورد اشاره قرار دهد و از سوی دیگر ضمن تمرکز بر مدیریت بازاریابی جهانگردی.،ابعاد آمیزهای بازاریابی در آن را با استعانت از روابط نمادین موجود مورد کندوکاو و تأکید قرار دهد و در این رهگذر با تکیه بر اهمیت کیفیت در خدمات،شکافهای ناشی از آن را بر شمارد. آگاهی از موارد فوق از یکسو به سیاستگذاران،مدیران و مسئولین سازمانهای دستاندرکار و بالاخص افراد ذیربط در زمینههای بازاریابی در امور جهانگردی کمک میکند تا با توجه به توان بالقوهی موجود در کشورمان،ضمن شناخت جوانب آن،با دید وسیعتر و مطلوبتری اقدام به انجام این مهم و بهبود وضعیت موجود نمایند و از سوی دیگر برای سایر علاقمندان و محققین بدعتی است تا برمبنای یافتههای موجود حلقههای گمشده در بازاریابی جهانگردی را بهتر بازشناخته و بازیابند و در مجموع بصورتی منسجمتر،مطلوبتر و سریعتر امکان خیزش کشورمان در زمینه جهانگردی و متمنع گردیدن از تبعات مثبت آن بالاخص در رابطه با کاهش با رفع وابستگی و حصول به خودکفایی فراهم آید.
خلاصه ماشینی:
"موجود در آن ضمن تأکید بر نگرش سیستمی و جایگاه آن،ماهیت چند جانبهای جهانگردی را مورد توجه قرار
مورد اشاره قرار دهد و از سوی دیگر ضمن تمرکز بر مدیریت بازاریابی جهانگردی.
فراتر از این برخی از نویسندگن از قبیل پیرس( Pearce,1989 )مدعیاند که جهانگردی فعالیتی چند جانبه و از نظر جغرافیایی پیچیده است و در مراحل مختلف از
ارائه تعاریف یگانهای از جهانگردی موضوع جالب و بحث برانگیزی است با این حال تعریف
بازاریاب جهانگردی مهمتر از آن است که تنها به خود سفر و مقصد موردنظر متمرکز گردد.
برای انجام این مهم لازم است بازاریاب ضمن ملحوظ نمودن مقاطع زمانی مناسب
شایان ذکر است که جهانگردی معمولا به عنوان جزئی از بخش خدمات در هر
در بحث مربوط به عرضه جهانگردی(محصول خدمات)دو بعد مهم و ویژه وجود
جهانگردی و فرآیندهای مرتبط با آن نیز مورد تاکید قرار گرفته است.
خدماتی در فرآیند انجام خدمات جهانگردی امری مهم و حیاتی میباشد و در این
در تعریف و تعیین کیفیت خدمات برای بازاریابان جهانگردی مشکلاتی وجود دارد
شکاف بین انتظارات مشتری و تهیه خدمات گاه صرفا به این دلیل بوجود میآید که
را برای میزان و درجهی کیفیت خدماتی موجود در سازمانهای جهانگردی ارائه مینماید.
نشان داده شده است نه تنها برای هتلها بلکه برای خدمات جهانگردی مناسب میباشد.
شایان ذکر است که در ارتباط با اجرای آمیختهی بازاریابی در جهانگردی این سه بعد
خدماتی میباشد که برمبنای مطالعات انجام شده در جهان،علیرغم وجود موارد محسوس از قبیل سوغات،غذا و نوشیدنی،در عرضهی اصلی آن عمدتا مجموعهای از"