چکیده:
در بیشتر کشورهای اتحادیه اروپا، تعداد تلفات جاده ای در طول بیست سال اخیر کاهش یافته است. طراحی خودرو و روش های تکنیکی جدید در مورد ایمنی، موجب جلوگیری از تصادفات شده و همچنین رفتار راننده و عابرپیاده و سرویس فوری اورژانس و اعمال قوانین ترافیکی، همه و همه به این موضوع کمک کرده است. اخیرا فعالیت های زیادی در اتحادیه اروپا برای افزایش ایمنی عابرپیاده به عمل آمده است. بدین منظور کمیته اروپایی رسیدگی به ایمنی خودرو تشکیل و مطالعات مختلفی در مورد ایمنی عابرپیاده انجام شد. وظیفه این گروه تعیین روش های آزمون و حدنصاب مورد قبول است که خودروها در هنگام تصادف با عابرپیاده باید به آن برسند. براساس این تحقیقات روش های آزمون و قوانین برای حفاظت از عابرپیاده در برخورد از جلو تعیین شد. بررسی آمار تصادف در کشورهای مختلف نشان می دهد که بیشتر تصادفات منجر به مرگ عابرپیاده مربوط به برخورد سر به قسمت جلوی خودرو است که یکی از روش های جدید کاهش صدمات، تغییر جنس سازه و بدنه خودرو و جایگزین کردن پنل یک پارچه فلزی با پنل های چندلایه کامپوزیتی- فلزی مخصوصا در قسمت درب موتور است. این امر باعث می شود میزان شتاب وارد بر سر عابرپیاده به میزان قابل توجهی کاهش یافته و در نتیجه از میزان مرگ ناشی از تصادفات کاسته شود. به کارگیری پنل های چندلایه در سازه و بدنه خودرو، مزیت های دیگری همچون افزایش جذب انرژی تصادف در این نوع پنل و کاهش صدمه به سرنشین خودرو و کاهش وزن و مصرف سوخت خودرو را به همراه دارد. در این مقاله چگونگی به کارگیری پنل های چندلایه کامپوزیتی- فلزی در سازه و بدنه خودرو را مورد بررسی قرار داده و مزیت های به کارگیری آنها را بیان می داریم.
خلاصه ماشینی:
"بررسی آمار تصادف در کشورهای مختلف نشان میدهد که بیشتر تصادفات منجر بهمرگ عابر پیاده مربوط به برخورد سر به قسمت جلوی خودرو است که یکی از روشهای جدیدکاهش صدمات،تغییر جنس سازه و بدنه خودرو و جایگزین کردن پنل یک پارچه فلزی باپنلهای چند لایه کامپوزیتی-فلزی مخصوصا در قسمت درب موتور است.
با قرار دادن لایهای از فوم CVP بین پوسته خارجی و داخلی درب موتورمیزان CPH کمتر از 1000 میشود که در شکل چهار نقاط برخورد در نظر گرفته برروی درب موتور در آزمون ایمنی عابر پیاده آورده شده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) به کارگیری پنلهای چند لایه در سازه و بدنه خودرو یکی از روشهای جدید کاهش صدمات عابر پیاده،تغییر جنس سازه و بدنه خودرو وجایگزین کردن پنل یک پارچه فلزی با پنلهای چند لایه کامپوزیتی-فلزی مخصوصا درقسمت درب موتور میباشد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) پروژه اخیر مرکز تحقیقات suroC طراحی و ساخت ورقهای ساندویچی سبک سه لایهاز جنس آلومینیوم-پلی پروپیلن )lA/enelyporpyloP/lA( است که این پنل با نامتجاری etilyH به ثبت رسیده است و در شکل سیزده نمونهای از این پنل آورده شدهاست.
نتیجهگیری بیشتر تصادفات منجر به مرگ عابر پیاده مربوط به برخورد سر به قسمت جلوی خودرواست که یکی از روشهای جدید کاهش صدمات،تغییر جنس سازه و بدنه خودرو وجایگزین کردن پنل یک پارچه فلزی با پنلهای چند لایه کامپوزیتی-فلزی مخصوصا درقسمت درب موتور است."