چکیده:
امروزه تصادفات رانندگی به یکی از معضلات مهم کشورهای در حال توسعه در بخش حمل و نقل و اقتصاد تبدیل شده است. این در حالی است که هدف از بنیان گذاری و تبیین یک سیاست حمل ونقلی برای یک کشور باید ایجاد بهترین، مفیدترین، کامل ترین و ایمن ترین سیستم حمل و نقل باشد آن هم در حالی که با کمترین هزینه در دسترس کاربران قرار گیرد. داده های تصادفات سهم بسیار عمده ای در شناسایی و پیاده سازی اقدامات اصلاحی به عهده دارد. روش فرآیند تحلیل شبکه ای (ANP) یکی از روش های تصمیم گیری چند معیاره و تکامل یافته روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) است. در روش ANP معیارهای کمی و کیفی و وابستگی بین این معیارها مورد توجه قرار می گیرد. هدف اصلی این مقاله، شناسایی و اولویت بندی نقاط حادثه خیز در محور هراز با استفاده از این روش است. محور هراز یکی از جاده های ارتباطی مهم کشور است که استان تهران را به مرکز استان مازندران وصل می کند. وجود شیب ها و پیچ های فراوان، عرض کم جاده، سطح خدمت دهی پایین جاده، ضعف اقدامات ایمنی و عدم رعایت قوانین ترافیکی راهنمایی و رانندگی، عوامل اصلی بروز تصادفات این محور محسوب می شوند. روش شناسی این تحقیق، توصیفی و پیمایشی است و اطلاعات موردنیاز از طریق پرسش نامه جمع آوری و با نرم افزار«Super Decision» مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این مطالعه نشان می دهد که قوس کرسنگ به عنوان حادثه خیزترین محور هراز در استان مازندران مشخص شد و قوس های بلبل خون، کلرد، استرابکو، لاسم، منگل و پنجاب در رتبه های بعدی به لحاظ حادثه خیز بودن قرار گرفتند.
خلاصه ماشینی:
"شناسایی و اولویتبندی نقاط حادثه خیز با روش فرآیند تحلیلشبکهای )PNA( (مورد مطالعه:7 قوس محور هزار) دکتر غلامعلی شفابخش1 حسنا علیزاده2 مهدی اکبری3 تاریخ دریافت:1391/02/26 تاریخ پذیرش:1391/06/25 چکیده {IBامروزه تصادفات رانندگی به یکی از معضلات مهم کشورهای در حال توسعه در بخش حملونقلو اقتصاد تبدیل شده است.
با توجه به مطالعاتپیشین و نظر کارشناسان و متخصصان ایمنی و بومی منطقه،مشخص شد که عواملبسیاری در پرحادثه بودن مقاطع مختلف یک جاده تاثیرگذار هستند،که عبارتاند از: *تعداد تصادفات؛ *تعداد کشته؛ *تعداد جرحی؛ *تعداد خسارتی؛ *کمعرض بودن جاده؛ *قرارگیری نطقه در قوس قائم؛ *قرارگیری نقطه در قوس افقی؛ *نامناسب بودن زهکشی؛ *نامناسب بودن وضعیت روسازی؛ *نامناسب بودن وضعیت دید؛ *نامناسب بودن علائم قائم؛ *نامناسب بودن علائم افقی؛ *ترکیب ترافیک؛ *تعداد وسایل نقلیه عبوری؛ *قرارگیری مقطع در نقاط خاص جاده(تونلها،پلها،گردنهها و نقاط مهگیر)؛ *بودجه موردنیاز بهمنظور اصلاح مقطع؛ *هزینه ریالی تصادفات حادثشده در نقطه؛ *قرارگیری مقطع در سرازیری(شیب تند)؛ *سرعت عملکردی؛ *وضعیت روشنایی؛ طی فرآیند انجام تحقیق،زیرمعیارهای پیشنهادی فوقالذکر برای مدلسازی بهروش فرآیند تحلیل شبکهای در غالب پنج معیار اصلی استفاده شدهاند،که عبارتاند از: وضعیت هندسی،وضعیت فیزیکی،وضعیت ترافیکی،هزینه و تعداد تصادفات.
مزیت اصلی روش مذکور این است که سنجشگزینههای مختلف براساس روابط آنها و نه سلسلهمراتب انجام میشود و با توجه بهپیچیدگی مسائل مختلف در حیطه ایمنی جادهای،مدل PNA میتواند نتایج بهتری راارائه دهد.
(1) alivaD dna gnahC (به تصویر صفحه مراجعه شود)در روش PHA برای مقایسههای وزنی مربوط به مؤلفههای i و j ،بهجای اختصاصوزن ?w و ?w از وزن نسبی )?W/?w( استفاده میشود."