چکیده:
سامانه های اطلاع رسانی هوشمند حمل و نقل عمومی به عنوان ابزاری برای افزایش رفاه استفاده کنندگان از حمل و نقل عمومی مطرح هستند. از طرفی با اضافه کردن تعداد اتوبوس ها نیز می توان با کاهش زمان انتظار موجبات افزایش رفاه استفاده کنندگان حمل و نقل عمومی را فراهم آورد. در این پژوهش، شرایطی که در آن استفاده از سامانه اطلاع رسانی بیش از اضافه کردن تعداد اتوبوس ها باعث افزایش رفاه استفاده کنندگان می شود، مشخص شده است. یک نرم افزار شبیه ساز خرد ترافیک برای شبیه سازی خط اتوبوسرانی تهیه و به عنوان نمونه خط اتوبوسرانی میدان انقلاب- میدان سپاه شبیه سازی شده است. نتایج حاصل از شبیه سازی نشان داده که برای خط اتوبوسرانی یادشده، استفاده از سامانه اطلاع رسانی بیش از اضافه کردن تعداد اتوبوس ها باعث افزایش رفاه مسافران می شود.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) روش آمارگیری در روزها و ساعتهای مجاز برای آمارگیری به ایستگاههای مسیر خط اتوبوسرانی مورد نظرمراجعه شده و آمارگیری در دو مرحله انجام شده است: 1-آمارگیری از تعداد مسافران ورودی و خروجی از هرایستگاه با مشخص کردن خط اتوبوس 2-آمارگیری از مدت توقف اتوبوس در هرایستگاه و مدت پیمایش بین دو ایستگاه توسط اتوبوس(روش انجام هریک از این دو مرحله در بخشهای بعد میآید.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)با توجه به اینکه برخی پارامترهای به کار رفته در برنامه شبیهساز به صورت تصادفی تعیین شدهاند،مثل زمان ورود مسافران به ایستگاه یا تعداد مسافری که در هرایستگاه پیادهمیشود برای بررسی نتایج حاصل از شبیهسازی لازم بود برنامه در هرحالت چند بار اجراشده و میانگین نتایج به دست آمده به عنوان خروجی در نظر گرفته شود.
خط ویژه اتوبوس به ازای تعداد متفاوت از اتوبوسهای فعال در خط شبیهسازی شده و نتایجبه دست آمده به ترتیب زیر مشخص شدند: (به تصویر صفحه مراجعه شود)در نمودار یک رابطه بین متوسط زمان انتظار و حداکثر زمان انتظار با تعداد اتوبوسها درمسیر مورد نظر آمده است.
چنانچه تعداد اتوبوسها در مسیر مورد بررسیاز هشت به ده افزایش یابد،فاصله بین حداکثر زمان انتظار و متوسط زمان انتظار تنها 0/5دقیقه کاهش مییابد و با افزایش بیشتر تعداد اتوبوسها حتی اثر اضافه کردن آنها از اینمقدار نیز کمتر میشود در حالی که با استفاده از سیستم اطلاعرسانی هوشمند میتوان از اثرنامطلوب تفاوت زمان انتظار و زمان قابل قبول انتظار جلوگیری کرد بنابراین در این مسیراستفاده از سیستم اطلاعرسانی برای جلب مسافران به حملونقل عمومی بهتر از اضافهکردن تعداد اتوبوسهاست و استفاده از این سیستم پیشنهاد میشود."