خلاصه ماشینی:
"را به خود جلب کرده؛اما ادبیات کودکان و وضعیت فعالیتهای پژوهشی در این زمینهنشان داده که ادبیات کودک و نوجوان ایران به عنوان شاخهای مستقل و معتبر در حوزهی ادبیات کودکان،تثبیت شده و در دههی کنونی به میانهیراه حرفهای شدن رسیده است؛ولی راه نرفته هنوز بسیار است و سبکها و اندیشههای فراوانی در انتظار خلق و پیدایش به سر میبرند.
7-مهدی محمدی در مقالهی«بررسی داستانهای دینی کودکان و نوجوانان(منتشر شده بین سالهای 1385-1380)از نظر کیفیتمحتوا،ساخت و پرداخت و کیفیت زبان و بیان»(1391)،تلاش کرده است تا پس از بررسی پایگاه اطلاعرسانی خانهی کتاب ایران،تعداد 291عنوان اثر داستانی بین سالهای موردبررسی و شناسایی شده را،از نظر تحلیل محتوی موردارزیابی قرار دهد.
بهطور مشخص در این دهه،در سال 1384،13 پایاننامه با موضوع«ادبیات کودک»در سه پایگاه عمدهی اطلاعات کتابشناختی پایاننامههای فارسی،یعنی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران،سازمان اسناد و کتابخانهی ملیجمهوری اسلامی ایران و مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری،و همینطور بخش پایاننامههای کتابخانهی تحقیقاتی شورای کتاب کودکو سایت مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز به ثبت رسیده است،که بیشترین میزان نگارش پایاننامه در یک سال،در بخش یاد شده بودهاست.
به منظور جلوگیری از اطناب در این بخش،به ذکر مشخصات و مرور تعدادی از آنها میپردازیم: 1-پایاننامهی«نقد و بررسی آثار داستانی تعدادی از نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان در ایران و جهان(صمد بهرنگی،هوشنگمرادیکرمانی،سیلور استالین)»،به راهنمایی دکتر عبد الحسین فرزاد در سال 1380،واحد تهران مرکزی دفاع شده است.
نتیجه نقد و بررسی آثاری که در زمینهی ادبیات کودکان در ایران،نوشته و منتشر شدهاند،حاکی از این است که ادبیات کودکان در ایران حرکتی روبهرشد داشته و بیشتر در حوزههای دانشگاهی مطرح شده است."