خلاصه ماشینی:
"تکیۀ اصلی کتاب،بر مدل تعالی سازمانی بنیاد کیفیت اروپا و موضوعهای مرتبط با آن است اما نویسندگان برای آشنایی خواننده با زمینهها،بستر و خواستگاه این مدل، موضوعهای دیگری همچون مفهوم کیفیت(بخش 1)، تاریخچۀ کیفیت و ظهور مدیریت کیفیت فراگیر(بخش 2)، پیشگامان کیفیتگرایی(بخش 3)،مفهوم مدیریت کیفیت فراگیر و اصول آن(بخش 4)،مدیریت کیفیت فراگیر در کتابخانه و مراکز اطلاعرسانی(بخش 5)،مدل دمینگ (بخش 6)و مدل بالدریج(بخش 7)را نیز مورد توجه قرار دادهاند.
اگر هدف کتاب،آشنایی پژوهشگران و دانشجویان کتابداری و اطلاعرسانی با مقولۀ کیفیت،تعالی سازمانی و مدلهای مرتبط با آنها باشد،با استناد به منابع مورد استفاده در خود کتاب میتوان ادعا کرد که امکان این آشنایی،هم زودتر و هم مفصلتر و پیش از انتشار این اثر فراهم آمده است.
به همین سبب،چنانچه نویسندگان گرامی در کتاب خود به نقد نظرها و یا کارهای انجامشده میپرداختند و یا دستکم همان تجربهها و نتایج حاصل از«بررسی امکانسنجی معیارهای مدل مدیریت کیفیت بنیاد اروپایی در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی تهران»(پایاننامۀ کارشناسی ارشد نویسندۀ اصلی)را در کتاب میگنجاندند،این امید وجود داشت که خوانندگان و مخاطبان با مطالبی جدید آشنا شوند و یا نگاهی متفاوت به موضوع و چالشهای آن را تجربه کنند.
جمعبندی در پایان،ضمن ارج نهادن به کوشش پدیدآورندگان در تدوین و انتشار کتاب یادشده که میتواند بههرحال به آشنایی هرچه بیشتر خوانندگان و بهویژه دانشجویان با مفاهیم،نظامها و روشهای مدیریتی در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی منجر شود و پلی ارتباطبی میان رشتۀ مدیریت و حوزۀ کتابداری به وجود آورد،باید اذعان کنیم که پرداختن به نمونهها و مصداقها در حوزۀ کتابداری و مسائل و چالشهای اجرایی،بیش از پیش ضروری به نظر میرسد."