Skip to main content
فهرست مقالات

الگوی آمیخته ارتباطات و پیشبرد برای صنعت گردشگری ایران با نگرش به فرآیند تصمیم گیری گردشگران بین المللی

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (28 صفحه - از 49 تا 76)

کلید واژه های ماشینی : گردشگری ، فرآیند تصمیم‌گیری گردشگران بین‌المللی ، مجاری ارتباطی و منابع اطلاعاتی ، صنعت گردشگری ایران ، سفر ، تصمیم‌گیری گردشگران بین‌المللی در خرید ، گردشگران بین‌المللی ، گردشگران بین‌المللی در خرید سفر ، الگوی آمیخته‌ی ارتباطات ، ایران

به منظور دستیابی به الگوی مناسبی برای آمیخته‌ی ارتباطات و پیشبرد1در صنعت‌ گردشگری ایران،چارچوب نظری فرآیند تصمیم‌گیری گردشگران بین‌المللی در خرید سفر،که محور اصلی فعالیت‌های گردشگری هستند مطالعه و بررسی می‌شود و تأثیر مجاری ارتباطی و منابع اطلاعاتی مختلف براین فرآیند،مورد آزمون و سنجش قرار می‌گیرد. برای هرچه واقعی‌تر شدن آمیخته‌ی موردنظر برای ایران،عمدتا پاسخ‌های‌ گردشگران اروپایی و امریکایی مسافر به ایران در فاصله‌ی زمانی شهریور1379 تا فروردین 1380 به مدت 8 ماه به سئوال در مواردی از قبیل مجاری ارتباطی و منابع‌ اطلاعاتی آنها برای تصمیم‌گیری در خرید سفر،محرک‌های اولیه برای انتخاب مقصد سفر،عوامل انگیزشی و ضدانگیزشی در انتخاب مقصد سفر،شیوه و دوره سفر آنان، انتظارات آنان از سفر انجام شده و رضایت و عدم‌رضایت آنان در سفر به ایران مدنظر قرار گرفت.پاسخ‌های گردشگران به خصوص در صورت تطبیق با یافته‌های پژوهش‌های دیگر در طراحی الگوی پیشنهادی برای آمیخته‌ی ارتباطات و پیشبرد در ایران به کار گرفته شد. یافته‌های این پژوهش منتج به انجام تغییرات و اصلاحاتی در الگوی محرک- پاسخ‌1رفتار خریدارسفر1میدلتون‌2(1994)شد و تحلیل‌های آماری پژوهش بیانگر آن است که منابع اطلاعاتی شخصی غیرقابل کنترل(ارتباطات دهان به دهان)3یا تبلیغات مردمی،مؤثرترین مجرای ارتباطی و منبع اطلاعاتی در فرآیند تصمیم‌گیری‌ گردشگران بین‌المللی در خرید سفر و انتخاب مقصد آنان است.براین اساس،آمیخته‌ی‌ پیشبرد در خدمات گردشگری رتبه‌بندی و ضمن ارائه‌ی الگوی آمیخته‌ی ارتباطات و پیشبرد4برای توسعه‌ی صنعت گردشگری در ایران،نظام ارتباطات بازاریابی در این‌ صنعت بازسازی شد.

خلاصه ماشینی:

"پژوهشگر با شناسایی بازار هدف گردشگری ایران جلب گردشگران بین‌المللی بیشتر به کشور،دعوت افراد و گروههای زیر را پیشنهاد می‌کند-مدیران روابط عمومی و مسئولان سازمانهای بازنشستگی کشورهای بازار هدف-اعضای هیئت رئیسه و هیئت امنای انجمن‌ها و کلوبهای مختلف که افراد مسن با درآمد متوسط در آن عضویت دارند-مسئوولان انجمن‌های شهری در کشورهایی که نرخ رشد افراد مسن در ترکیب سنی جامعه آنها رو به افزایش است-مدیران آژانس‌ها یا دفاتر خدمات مسافرتی کشورهای مختلف- مسئولان و برگزارکنندگان تور در کشورهای بازار هدف-مدیران گروهها و مسئولان دانشکده‌ها و دانشگاهها و اعضاء هیئت علمی دانشگاهها و مراکز آموزشی کشورهای مختلف-خبرنگاران،گزارشگران و مدیران مسئول نشریات و مجلات تخصصی گردشگری و سایر مجلات و روزنامه‌هایی که مخاطبین آنها افراد مسن هستند-به‌طور کامل دعوت از آن گروه از افرادی که رهبران عقیدتی و گروههای مرجع و منابع اطلاعاتی شخصی مورد اعتماد برای بازار بالقوه گردشگری ایران هستند. با این وجود،موضوعاتی که در حین انجام این پژوهش و پس از آن به نظر رسید تا دیگر پژوهشگران با پژوهش‌های بعدی بتوانند در همین زمینه به تدوین سیاست‌های کلی و رفع مشکلات کلان کشور کمک کنند عبارتست از: الف-موضوعات پیشنهادی در ارتباط با موضوع این پژوهش 1-ارائه‌ی راهبرد بکارگیری موثر مجاری ارتباطی و منابع اطلاعاتی غیرشخصی در خرید سفر گردشگران بین‌المللی 2-ارائه‌ی راهکار کاهش تاثیر عوامل ضدانگیزشی در فرآیند تصمیم‌گیری گردشگران بین‌المللی 3-مقایسه‌ی تأثیر بازاریابی داخلی،بازاریابی خارجی و بازاریابی متقابل در بازاریابی خدمات گردشگری 4-بررسی خصوصیات روانشناختی،شناسایی نیازها و گرایش‌های گردشگران بین‌المللی علاقمند به ایران ب-سایر موضوعات پیشنهادی در ارتباط با صنعت گردشگری ایران 1-بررسی نقش منابع انسانی در توسعه‌ی صنعت گردشگری و ارائه‌ی الگویی برای اشتغال بهینه نیروهای انسانی مختلف در صنعت گردشگری ایران 2-بررسی آثار مثبت و منفی تعامل فرهنگی بین جامعه میزبان و گردشگران بین‌المللی در پژوهش گردشگری پایدار در ایران 3-مطالعه‌ی مدیریت کیفیت جامع در کلیه‌ی سازمانهای فعال صنعت گردشگری اعم‌از هتلها،رستورانها،موزه‌ها،اماکن دیدنی،دفاتر خدمات مسافرتی،سازمانهای حمل‌ونقل،مراکز اطلاعات گردشگری،نیروهای انتظامی،گمرکات،مراکز تولید و فروش صنایع دستی و..."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.