چکیده:
در این تحقیق مفاهیم"آموزش فرد محوری"،"نقش رایانه در فرد محوری کردن آموزش"،"آموزش بر مبنای رایانه"و"کلاسها و دانشگاههای اینترنتی"مورد بررسی قرار میگیرند.خلاصهای از فرآیند و چگونگی پژوهشی با روش آزمایشی برای نمایش چگونگی اثربخشی آموزش بر مبنای رایانه در مقایسه با آموزش سنتی ارائه میشود. بحثی در مورد چگونگی راه اندازی این نوع آموزش در نظام آموزشی عالی ایران پایان بخش مطالب مقاله خواهد بود.
خلاصه ماشینی:
"استاد درس معمولا سرعت و سطح ارائهی پیامهای آموزشی خویش را بر حسب تجربه یا میانگین ذهنی از توان یادگیری دانشجویان و باتوجه به اهداف و مدت کلاس تنظیم میکند.
او سعی میکرد سرعت پیامها و عمق آنها را با تواناییهای فراگیری تنها شاگر خویش تطبیق دهد،با استفاده از تقویت کنندههای مثبت انگیزشی بر این توان بیفزاید، زمینه و ابزار لازم برای آموزش مؤثرتر را مهیا کند و در عین حال در هر زمان و مکانی در اختیار او باشد.
(جهرمی،1355) 3-آموزش بر مبنای رایانه یک بسته نرم افزاری IBC با اهداف خودآموزی،شبیهسازی کلاس درس و نزدیک شدن به ویژگیهای آموزش فرد محوری،معمولا برای آموزش یک درس و یا دورۀ درسی با استفاده از رایانه طراحی میشود.
6-2-3-آموزش چند رسانهای در IBC در بستههای IBC ،معمولا علاوه بر ارائه راهنماییهای لازم در مورد چگونگی استفاده از نرمافزار در ابتدای کار،در قسمتهایی از پیش تعیینشده،پیامهای شفاهی، قطعات آموزشی انیمیشن،اسلاید و فیلم نیز در متن جای میگیرند.
5-تحقیق آزمایشی برای قابلیت جایگزینی آیا آموزش از طریق IBC میتواند جایگزین آموزش سنتی در کلاس درس شود؟برای پاسخ به این پرسش،آزمایش به عمل آمدهاست که در اینجا به شرح آن پرداخته میشود.
از دانشجویان گروه-2(آزمایش)خواستهشد تا این مبحث را در آزمایشگاه رایانه دانشکده با استفاده از CP هایی که بسته IBC قبلا روی دیسکهای سخت آنها نصب شده بود،فراگیرند.
این درست همان مسئلهای است که در نظرات گروه آزمایش(3-5)؛به سادگی با ابزار نارضایتی از"قطع ارتباط مستقیم خود با مدرس"در طول استفاده از IBC منعکس شدهاست.
دانشجو در طی استفاده از IBC میتواند در همایشهای مجازی اینترنتی با شرکت سایر دانشجویان و استاد درس شرکتکنند."