Skip to main content
فهرست مقالات

رویکرد جدید به مدیریت کیفیت

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (20 صفحه - از 201 تا 220)

کلید واژه های ماشینی : کیفیت، مدیریت کیفیت، فرایند، مشتری، xiS، کارکنان، نظام مدیریت کیفیت جامع، بهبود مستمر، شش سیگما، سازمان

فرایند Six sigma یکی از دست‌آوردهای مهم نظام مدیریت کیفیت جامع است که به‌ طور فزاینده‌ای در شرکت‌های معتبر و موفق دنیا به کار گرفته شده است.این فرایند با تکیه بر اهداف زیر عمل می‌کند: 1-رضایت مشتری 2-تولید با خطای تقریبا صفر 3-صرفه‌جویی در منابع 4-بازگشت سرمایه 5-نهادینه کردن کیفیت در سازمان 6-بهبود مستمر و حفظ فرایند بهبود شش زیگما به‌عنوان نوعی ابزار عملی قابل سنجش و تحلیل هوشمند،این امکان را فراهم می‌سازد که تفکر کیفیت و تفکر فرایندی به‌عنوان نوعی نظام یکپارچه در سطح‌ جهان به‌عنوان فرایند غالب در هر سطح و عملیاتی در سازمانها بکار گرفته شوند. فرایند Six sigma با استفاده از ابزار آمار و مهندسی،با تکیه بر اصول روانشناختی،از نقطه‌نظر سازمانی نوعی سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید،زیرا که در نهایت به نتیجه‌ بخشی ایجاد و نگهداری و درک ارزش محصول توسط مشتری می‌انجامد،در نتیجه‌ مشتری را به سهامدار پیوند می‌دهد و به این ترتیب مشتری،کیفیت شش زیگمایی را احساس می‌کند و سهامدار نیز به سود می‌رسد.

خلاصه ماشینی:

"این کارکنان در سطح بالایی آموزش می‌بینند و باید تمام وقت به‌عنوان مسئول به ثمر رسیدن پروژه‌ها در خدمت باشند ضمنا برای این‌که نوعی درک مشترک و هماهنگی از رویکرد amgis xiS در بین مدیران ایجاد شود،کارگاههای آموزشی اجرا می‌شود که شامل آموزشهای تخصصی روش‌های شش سیگما در سطوح مختلف کیفیت است. همچنین تیم amgis xiS حداکثر طیف قابل‌قبول تغییرات کلیدی را تعیین می‌کند و در عین حال نظام را برای سنجش انحرافات و تغییرات طراحی می‌کند و شامل نکات زیر می‌باشد: الف-بررسی و شناسایی دلایل بالقوه انحراف عملکرد ب-شناسایی روابط میان متغییرها ج-تعیین میزان انعطاف‌پذیری و تحمل خطا در عملکرد 5-کنترل:در راستای کسب اطمینان از این‌که تغییرات کلیدی در طیف قابل قبولی باقی خواهند ماند سازوکارهای نظارتی اندیشیده می‌شود و شامل نکات زیر می‌باشد: الف-استقرار نظام سنجش ب-تعیین قابلیت فرایند ج-نظارت عملی بر فرایند از طریق اجرای آزمون‌های مخصوص به‌طور کلی آزمون کردن1برای مقاصد مختلف می‌تواند انجام شود و بستگی به درجه‌ی بلوغ و پیچیدگی فرایند تولید دارد،به‌طور کلی آزمون‌های زیر در موارد مختلف بکار می‌روند: 1-آزمون ارزیابی:مطالعه این‌که چگونه نوعی محصول نیازهای مشتریان را جواب می‌دهد. در پاسخ به این انتقاد باید گفت؛فرآیند amgis xiS با تکیه بر اصول سازمان‌های یادگیرنده و نهادینه کردن کیفیت در سازمانها و ایجاد یک فرآیند بهبود مستمر یک تعامل پویا با محیط برقرار می‌کند و قادر به ترجمه مفاهیم کیفیت در شرایط مختلف می‌باشد،بطوریکه تجربه نشان داده است که شرکت‌های مختلف صنعتی،بازرگانی،خدماتی و دولتی،اثرات موفقیت‌آمیز اجرای amgis xiS را گزارش نموده‌اند و همچنین مراکز معتبر علمی دنیا شروع به ارائه واحد درستی amgis xiS نموده‌اند،این امر بدلیل آن است که ادامه فعالیت در این دهکده جهانی که روزبه‌روز در آن سیستم‌های یکپارچه اقتصادی،مالی،فرهنگی،رو به توسعه دارند،نیاز به یک زبان واحد کیفیت عملی و واقع‌گرا احساس می‌شود که amgis xiS تا به حال این نقش را به خوبی ایفا نموده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.