چکیده:
زمینه و هــــدف :پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه سبک های دلبستگی و سازگاری انجام شده است . روش تحقیق : روش پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی بود . نمونه گیری به روش خوشه ای چند مرحله ای و شامل150 نفر از دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا بود . سبک های دلبستگی به وسیله مقیاس دلبستگی بزرگسال و سازگاری به وسیله پرسشنامه سازگاری بل ( Bell )سنجیده شد . داده ها به کمک آمارهای توصیفی ( فراوانی ، درصد فراوانی ، میانگین ، انحراف معیار ) و روش های آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون ، تحلیل واریانس یک راهه ،تحلیل رگرسیون، آزمون t ) تحلیل گردید . یافته ها : یافته ها نشان داد که بین سبک های دلبستگی و میزان سازگاری ر ابطه معنی داری وجود دارد، رابطه معنی-داری بین جنس و سبک دلبستگی وجود ندارد. رابطه معنی داری بین جنس وسازگاری وجود دارد. رابطه معنی دار و مثبتی بین سبک دلبستگی ایمن و سازگاری بهتر وجود دارد .. بین سبک دلبستگی ایمن و ناسازگاری رابطه معنی دار و منفی وجود دارد .سبک دلبستگی ایمن توان پیش بینی میزان سازگاری را دارد. نتیجه گیری: در تبیین یافته ها، بار دیگر بر نقش بنیادی و پویای کیفیت پیوندهای عاطفی نخستین بین کودک و مادر در شکل گیری ،استقرار و تداوم اعتماد اساسی تاکید شده و در دسترس بودن و پاسخگویی عاطفی ، بلوک های سازنده ی روابط ایمن و سازگارانه ی دوره های رشدی بعدی تلقی می شود.
Background and Aim: Current study perform to examine the relation between attachment styles and social adjustment.
Material and method: the method of this study was descriptive in kind of correlation .the method of sampling was multiple cluster sampling including 150 Bu-Ali Sina University students. Attachment styles was evaluated by Adult Attachment Scale (AAS) and social adjustment evaluated by Bell social adjustment inventory .data was analyzed with descriptive statistics (frequency، frequency percentage، mean، standard deviation) and inferential statistics(regression analysis، t test ، ANOVA ).
Result and Conclusion: findings indicated that there is significant relation between attachment styles and social adjustment ، no significant relation between gender and attachment styles، significant relation between gender and social adjustment، significant and positive relation between secure attachment style and adjustment، significant and negative relation between unsecure attachment style adjustment as well as. secure attachment style is able to prediction adjustment .
خلاصه ماشینی:
{o(1)- tnemtsujdA o} {o(2)- selytS tnemhcattA o} {o(3)- yblwoB o} {o(4)- nidnuS & legiN o} {o(5)- nellA o} {o(6)- noslohciN o} {o(7)- hsraM o} {o(8)- hedazriM & eciR o} برانفیلد و تامسون{o1o}در مطالعه خود،ارتباط میان دلبستگیناایمن با گروه همسال و رفتار بزهکارانه راگزارش دادهاند9.
رشتهتحصیلی 96 نفر(64 درصد)علوم انسانی،31 نفر(20/7 درصد)علوم پایه و 10 نفر(6/7 درصد)فنی ومهندسی بود،13 نفر(8/7 درصد)رشته تحصیلی خود{o(1)- elacS tnemhcattA tludA o} {o(2)- revahS & nazaH o} {o(3)- yrotnevnI tnemtsujdA tludA lleB o} {o(4)- lleB o} را بیان نکرده بودند.
از مجموع نمونه آماری مورد مطالعه،سبک دلبستگی 77 نفر(51/3 درصد)ایمن،25 نفر(16/7 درصد)اجتنابی،48 نفر(32 درصد)دوسوگراست؛بنابراین سبک بیشتر دانشجویان دارایسبک دلبستگی ایمن است و سبکهای دلبستگیدوسوگرا و اجتنابی به ترتیب در اولویتهای بعدیقرار دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)&%00605SBRG006G% نتایج آزمون همبستگی پیرسون(جدول 3)نشان میدهد که میان سبک دلبستگی ایمن و میزانسازگاری رابطه مثبت معناداری وجود دارد )50/0<p( ؛بنابراین نتیجه میگیریم که میزان سازگاری دانشجویانیکه دارای سبک دلبستگی ایمن بالاتری بودهاند،بیشتراست؛یعنی با افزایش سبک دلبستگی ایمن دردانشجویان،میزان سازگاری آنان افزایش مییابد.
میان سبک دلبستگی ناایمندوسوگرا و میزان سازگاری رابطه منفی معناداری وجود دارد )50/0<p( ؛بنابراین با افزایش سبک دلبستگیناایمن دوسوگرا در دانشجویان،میزان سازگاری آنانکاهش مییابد.
نتایج این پژوهش نشان داد که میان سبک دلبستگی وسازگاری رابطه معناداری وجود دارد؛به این ترتیب که«میان سبکهای دلبستگی ایمن و میزان سازگاری رابطهمثبت معناداری وجود دارد».
loV,spihsnoitaleR lanosreP dna laicoS fo lanruoJ,tnemevaereB lagujnoC ot tnemtsujdA ni elytS tnemhcattA,)1002(nidiaR.