چکیده:
پژوهش حاضر به منظور مقایسه و رتبه بندی ترجیحات همسرگزینی بین گروهی از دانشجویان دختر و پسر و دانشجویان کرد، عرب و بختیاری دانشگاه شهید چمران زبان اجرا شده است. برای انتخاب دانشجویان، از بین کلیه دانشکده های دانشگاه شهید چمران، 6 دانشکده (ادبیات و علوم انسانی، اقتصاد و علوم اجتماعی، الهیات، مهندسی، علوم و کشاورزی) و از بین کلیه دانشجویان این 6 دانشکده 600 دانشجو (در هر دانشکده 100 دانشجو) با توجه به نسبت تعداد دختران و پسران، به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه ترجیحات همسرگزینی پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های غیرپارامتریک فریدمن نشان داد که بین میانگین ترجیحات همسرگزینی دانشجویان تفاوت معناداری وجود دارد بدین صورت که بالاترین میانگین ها متعلق به عامل ویژگی های رفتاری، مذهبی و مهارت های اجتماعی و کمترین مربوط به عامل مهارت های خانه داری می باشد، همچنین، بین ترجیحات همسرگزینی دختران (ویژگی های رفتاری، وضعیت اجتماعی-اقتصادی و ویژگی های مذهبی) و پسران (ویژگی های ظاهری و مهارت های خانه داری)و بین ترجیحات همسرگزینی قومیت های بختیاری (مهارت های خانه داری)، کرد (در ویژگی های ظاهری) و عرب زبان (خواستار بچه و مذهبی بودن) تفاوت معنی داری دیده شد.
The purpose of this study comparison of and ranking mate-selection preferences among female and male students، and three ethnic groups (Kord، Bakhtiyari، and Arabian language). 600 students (in 6 colleges) were selected using randomized stratified sampling، and completed the Mate-Selection Preferences Inventory. To assess of the validity of this measure principle components analysis (varimax rotation) and non-parametric statistics were used. In this study using the PC (varimax rotation)، nine factors were extracted (behavioral characteristic، appearance characteristic، et al). Also Friedman test showed that there are significant differences among mate-selection preferences. In addition، the results indicated، significant differences among male (appearance and houscooking) and female (appearance characteristics، social skills، social-economic status، and religious characteristics) students، and ethnic groups in mate-selection preferences.
خلاصه ماشینی:
تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای غیر پارامتریک فریدمن نشان داد کهبین میانگین ترجیحات همسرگزینی دانشجویان تفاوت معناداری وجود دارد بدینصورت که بالاترین میانگینها متعلق به عامل ویژگیهای رفتاری،مذهبی ومهارتهای اجتماعی و کمترین مربوط به عامل مهارتهای خانهداری میباشد،همچنین،بین ترجیحات همسرگزینی دختران(ویژگیهای رفتاری،وضعیت اجتماعی-اقتصادی و ویژگیهای مذهبی)و پسران(ویژگیهای ظاهری و مهارتهایخانهداری)و بین ترجیحات همسرگزینی قومیتهای بختیاری(مهارتهایخانهداری)،کرد(در ویژگیهای ظاهری)و عرب زبان(خواستار بچه و مذهبی بودن)تفاوت معنیداری دیده شد.
IB} کلیدواژهها: {VKانتخاب همسر،ترجیحات همسرگزینی،قومیتVK} &%00413SBRG004G% مقدمه همسرگزینی )noitceles-etam( ،فرآیندی استشامل بررسی و سنجش ویژگیها و جایگاه همسر آیندهاز جنبههای گوناگونی مانند،ویژگیهای ظاهری،درآمد،جایگاه اقتصادی-اجتماعی،سطح تحصیلات،جایگاهشغلی،جایگاه خانوادگی و مانند آن و مجموعهی اینویژگیهاست که رفتار انتخاب همسر را شکل میدهند1.
همچنینرویکرد تکاملی پیشنهاد میکند که در رفتارهای انتخابیزنان و مردان تفاوتهایی وجود دارد؛زیرا زنان و مردانبه طور تاریخی و با فشارهای اجتماعی و محیطی تفاوتیروبرو هستند و نقشهای متفاوتی در ارتباط با تربیت ونگهداری فرزندان ایفا میکنند؛بنابراین زنان ممکن استهمسر خود را براساس خصوصیاتی انتخاب کنند کهتعیین میکند وی واجد کفایت و کمکهای حمایتیلازم،برای رشد و ترقی فرزندان است.
سؤال دوم(آیا ترجیحاتهمسرگزینی در بین دانشجویان دختر و پسر تفاوتدارد؟) جدول 5 نتایج آزمون کروسکال-والایس )sillaW-laksurK( را در ارتباط با متغیر مستقل قومیت(کرد،بختیاری و عربزبان)و متغیرهای وابستهترجیحات همسرگزینی(عاملهای نهگانه)نشان میدهد.
یعنی،دانشجویان دختر در مقایسهبا دانشجویان پسر،به ویژگیهای رفتاری،موقعیتاقتصادی-اجتماعی،ویژگیهای مذهبی و مهارتهایاجتماعی اهمیت بیشتری میدهند در مقابل ویژگیهایظاهری و مهارتهای خانهداری برای پسران از اهمیتبالاتری برخوردار است.