چکیده:
هدف: هدف این نوشتار، ارائه پیشنهادی برای حفظ پایایی و دوام در نظام علمی کشور است. نظام علمی مجموعه ای از عوامل و اجزای به هم پیوسته و به هم وابسته در ساختار علمی- پژوهشی کشور است که در تعامل خود با یکدیگر، ضمن پاسخگویی به نیازهای محیطی و جامعه، زمینه ارتقا و تعالی آن را از گذر بهبود مستمر خود فراهم می کند. بررسی رابطه میان دانشگاه، صنعت، دولت و عامل مهم دیگر؛ یعنی نیازهای عامه مردم یا ملت در این نظام از اهمیت بالایی برخوردار است. روش : روش پژوهش مد نظر مقاله بر اساس روش شناسی الگوی سیستم های مانا صورت گرفته است. این روش شناسی، راهکاری سیستمی و مبتنی بر مفاهیم سایبرنتیک سازمانی برای حل دوگانهای مشهور مدیریتی نظیر انعطاف پذیری در کنار کنترل گرایی، تمرکز در مقابل عدم تمرکز، رصد آینده در مقابل توجه به شرایط کنونی، انطباق با نیازهای محیط در برابر توجه به منابع داخلی ارائه می دهد. یافته ها : یافته های پژوهش حاکی از به کارگیری این الگو در دو رویکرد اصلاحی و تاسیسی آن است. نتیجه گیری: نتیجه آنکه، علاوه بر ضعف در حل دوگانهای مذکور در نظام فعلی علمی کشور، نقص در فرایندهای اقناعی و اجماعی در دو خرده سیستم هماهنگی و انسجام در الگوی سیستمهای مانا، از مهم ترین نقایص نظام فعلی است. اصلاح این نظام در رویکرد تاسیسی آن و با توجه به خرده سیستم های پنج گانه پیشنهادی، قابل انتظار است.
خلاصه ماشینی:
طی دو دهة اخیر، آثار مکتوب و گزارشهای تحقیقاتی متعددی دربارة تغییرات ماهوی انتظارات بشری از آموزش عالی و نقش تغییر یافتة آن در تعامل با جامعة پیرامونی منتشر شده است(بوک، 2003، ص 106؛ کلارک، 1998، ص 31؛ کیرپ، 2004، ص 49) از بدو پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، توجه بسیار زیادی از سوی مقام رهبری به قشر دانشگاهی شد؛ به عنوان مثال، حضرت امام خمینی(ره) بعد از دوران سیاه طاغوت که مردم را در فقر علمی و جهالت نگاه داشته بود، تنها در فاصلة بین 22 بهمن سال 1357 تا 22 بهمن سال 1358، 60 دیدار با اقشار دانشگاهی(مزینانی، 1377، ص 165-161) در جهتدهی و هدایت این قشر اثرگذار در جامعه داشتهاند.
(اتزکویتز، 2008، ص 127) Triple Helix Etzkowitz Saad And Zawdie Best Practices Roy Best Higher Education Independent Industries نظام مارپیچ چهارگانه: تأکید بر نقش عامه و ملت تبیینهای راهگشای مارپیچ سهگانه برای پیشبرد و اصلاح هر چه بهتر نظام علمی، منجر به پیشرفتها و ابتکارات قابل توجه و تازهای در نظریههای آن، طی سالهای اخیر شده است.
Leydesdorff Public Rieu Fourth Helix Public Policymaking Entrepreneurial Initiatives (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل 2: الگوی نظام علمی مارپیچ چهارگانه(برگرفته از لیدستروف و اتزکویتز، 2011) § الگوهای دانشگاهی و دانشگاه کارآفرین: رویکردی نو در پاسخگویی به نیازهای محیطی توسط نظام علمی نهاد دانشگاه، از مهمترین عناصر نظام علمی یک کشور است که سایر عناصر در این نظام به نوعی در ارتباط با آن تعریف میشوند.