چکیده:
دانشگاهها و موسسات آموزش عالی از عمدهترین نهادهای علمی و بانیان تولید دانش و فنّاوری و تربیت دانشجویان میباشند؛ لذا همواره باید در مسیر تعالی بوده و در راستای تعالی جامعه فعالیت کنند. هدف: هدف این پژوهش، شناسایی مهمترین عوامل و راهکارهای موثّر بر دستیابی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی به تعالی سازمانی است که میتوانند به عنوان پیشزمینهای برای پیادهسازی الگوهای مدیریت کیفیت جامع و تعالی سازمانی در راستای ایجاد فرهنگ تعالی مورد توجه قرار گیرند. روش: پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی و از حیث نحوة گردآوری اطلاعات، از نوع توصیفی پیمایشی(survey) است. در این راستا پس از مطالعه مبانی نظری موضوع و تحقیقات به عمل آمده در خصوص الگوهای تعالی سازمانی، شش عامل فراهم کردن فرصتهای یادگیری فردی و گروهی، مشارکت دادن کارکنان در فرایندهای تصمیمگیری و برنامهریزی، تفویض اختیار برخی از امور به کارکنان، تشویق ایدههای نو و رفتارهای خلّاقانه، سازماندهی مجدد زنجیره تامین نیرو و منطبق کردن ویژگیهای کارکنان با قابلیتهای مورد نیاز سازمان به عنوان عوامل کلیدی تاثیرگذار بر دستیابی دانشگاهها به تعالی سازمانی شناسایی و با انجام مطالعهای میدانی، تاثیر عوامل مذکور، بررسی و تحلیل شد.یافته ها: برای تمامی فرضیهها، آمارة کای دو محاسبه شده از مقدار بحرانی بزرگتر و سطح معناداری از سطح خطا (05/0) کوچکتر است. بنابر این، در سطح اطمینان 95 درصد میتوان گفت که تمامی عوامل و متغیّرهای مورد اشاره در این تحقیق، در دستیابی دانشگاهها به تعالی سازمانی موثّرند. نتیجه گیری: تمامی عوامل ذکر شده بر دستیابی دانشگاهها به تعالی سازمانی موثّر بوده، میبایست مورد توجه روسا و مدیران اجرایی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی قرار گیرند
خلاصه ماشینی:
هدف: هدف این پژوهش، شناسایی مهمترین عوامل و راهکارهای مؤثر بر دستیابی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی به تعالی سازمانی است که میتوانند به عنوان پیشزمینهای برای پیادهسازی الگوهای مدیریت کیفیت جامع و تعالی سازمانی در راستای ایجاد فرهنگ تعالی مورد توجه قرار گیرند.
در این راستا پس از مطالعه مبانی نظری موضوع و تحقیقات به عمل آمده در خصوص الگوهای تعالی سازمانی، شش عامل فراهم کردن فرصتهای یادگیری فردی و گروهی، مشارکت دادن کارکنان در فرایندهای تصمیمگیری و برنامهریزی، تفویض اختیار برخی از امور به کارکنان، تشویق ایدههای نو و رفتارهای خلاقانه، سازماندهی مجدد زنجیره تأمین نیرو و منطبق کردن ویژگیهای کارکنان با قابلیتهای مورد نیاز سازمان به عنوان عوامل کلیدی تأثیرگذار بر دستیابی دانشگاهها به تعالی سازمانی شناسایی و با انجام مطالعهای میدانی، تأثیر عوامل مذکور، بررسی و تحلیل شد.
از طرفی، با رشد روزافزون جمعیت دانشگاهی کشور، اعم از دانشجویان، استادان و کارکنان دانشگاهها و همچنین افزایش ظرفیت واحدهای مختلف دانشگاهی، ضرورت وجود الگویی به منظور داشتن الگوی سرآمدی در دانشگاهها و معیار قرار گرفتن برای ارزیابی و مقایسۀ واحدهای دانشگاهی، بسیار ضروری به نظر Calvo-Mora Svensson & Klefsjo میرسد.
بنابر این، آنچه مورد نظر این پژوهش است، گامی در همین راستا، به منظور تبیین عوامل مؤثر بر دستیابی دانشگاهها به تعالی سازمانی و ارائة الگویی مناسب و کاربردی در این زمینه است که میتواند به عنوان پیشنیازی برای پیادهسازی الگوهای تعالی سازمانی و ایجاد فرهنگ تعالی در دانشگاهها و مؤسسات آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.