چکیده:
تحقیق حاضر به دنبال یافتن پاسخ این سوال است که با وجود اهمیت افشا، برای استفاده کنندگان و تهیه کنندگات اطلاعات، چرا برخی شرکتها در مقایسه با دیگر شرکتها اطلاعات کمتری افشا میکنند؟ یا، چرا شرکتهای مختلف هرکدام سطح متفاوتی از اطلاعات را افشا میکنند؟ برای پاسخ به این سوال، اثر خصیصه های شرکتی (اندازه، درجه مشهود بودن دارایی ها، اهرم مالی، نقدینگی، سودآوری و رشد در سودآوری) بر سطح افشاء 128 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، طی دوره زمانی 1388-1382 با استفاده از داده های تابلویی سنجیده شده است. براساس نتایج تحقیق، خصوصیاتی مانند درجه مشهود بودن دارایی های، اهرم مالی و سودآوری بر سطح افشاء کل اثرگذاری بوده ولی اندازه و رشد در سودآوری بر سطح افشاء کل اثر معنی داری ندارند. به دلیل ماهیت کاملا متفاوت افشاء اختیاری و غیراختیاری، تحلیل های انجام گرفته در دو سطح افشاء اختیاری و غیراختیاری انجام و مورد مقایسه قرار گرفته اند. نتایج به دست آمده نشان میدهد، غالب خصیصه های شرکتی مدنظر تنها بر قسمت اختیاری افشا اثر گذاشته و بر قسمت غیراختیاری اثر نمی گذارند؛ دلیل این نتیجه را میتوان به ماهیت این نوع اطلاعات نسبت داد. به طوری که شرکتها، جدا از چگونگی وضعیت مالی و غیرمالی ملزم به افشاء این نوع اطلاعات هستند. لذا یکی از دلایل تفاوت در سطح افشاء اختیاری شرکتها، تفاوت در خصوصیات شرکتها است.
This study attempts to find a proper answer to the question of why some firms disclose less than other firms do; although، the disclosure information is important for users of information? Alternatively، why different companies، disclose in different levels of information? For this end، using the panel data analysis the impact of firm ׳s characteristics (size، tangibility، leverage، profitability and growth in profitability) are investigated on different disclosure levels for 128 listed companies in Tehran Stock
Exchange during 2003 – 2009 periods. Our findings imply that، the tangibility، leverage، and profitability affect the disclosure level; however، the size and growth opportunity have an insignificant effect on disclosure. This might be due to the difference in nature of the mandatory and voluntary disclosure. All companies regardless to their situation in the market are forced to disclose their information. Therefore، the accomplished analyses through mandatory and voluntary disclosure level have been also analyzed and compared. The results show that firm ׳s characteristics affect the
voluntary section of total disclosure only.
خلاصه ماشینی:
"فصلنامه مطالعات تجربی حسابداری مالی سال نهم-شماره 32-زمستان 1390 صص 168-141 اثر خصوصیات شرکتی بر سطح افشاء شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران حمزه دیدار* غلامرضا منصورفر** هیوا خجسته*** چکیده تحقیق حاضر به دنبال یافتن پاسخ این سوال است که با وجود اهمیت افشاء،برای استفادهکنندگان و تهیهکنندگان اطلاعات،چرا برخی از شرکتها در مقایسه با دیگر شرکتها اطلاعات کمتری افشاء میکنند؟یا،چرا شرکتهای مختلف هرکدام سطح متفاوتی از اطلاعات را افشاء میکنند؟برای پاسخ به این سوال،اثر خصیصههای شرکتی(اندازه،درجه مشهور بودن داراییها،اهرم مالی،نقدینگی، سودآوری و رشد در سودآوری)بر سطح افشاء 128 شرکت پذیرفته شده در بورس (*)عضو هیئت علمی گروه حسابداری دانشگاه ارومیه (**)عضو هیئت علمی گروه حسابداری دانشگاه ارومیه (***)دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه ارومیه moc.
در این تحقیق،برای خصوصیات موثر بر افشاء مدلی ارائه شده که همۀ خصوصیات شرکتی مرتبط با افشاء را همزمان در نظر میگیرد؛مثلا درجه مشهود بودن داراییها و رشد در سودآوری که در هیچ یک از تحقیقات گذشته بررسی نشدهاند؛از طرف دیگر،معرفی و تعدیل شاخصی برای سطح افشاء،براساس معیارهای جهانی و قابل اعمال در همه کشورها،با قابلیت تفکیک سطح افشاء اجباری و اختیاری و قابل (1)- relliM & aznurrE (2)- miK & venruD استفاده در ایران یکی از ضرورتهای این تحقیق به شمار میآید.
(1)- nilloC (2)- 0002 rebmatpeS snoziroH gnitnuoccA,noitaicossA gnitnuoccA naciremA (3)- & ylaeH میک و دیگران4(1995)در پژوهش خود از چکلیستی استفاده کرده که در آن موارد مربوط به افشاء شرکتها ذکر شده و بعد از تهیه لیست،شاخص افشاء شرکتی به شرح زیر محاسبه شده است: حداکثر امتیاز افشاء اختیاری ممکن/امتیاز افشاء اختیاری کسب شده توسط شرکت-شاخص افشاء اختیاری و سپس با توجه به شاخص افشاء اختیاری به دست آمده،رابطه افشاء اختیاری را با مالکیت خانوادگی و استقلال مدیران بررسی کردهاند."