Skip to main content
فهرست مقالات

تدوین چشم انداز برای سازمانهای انتفاعی

نویسنده:

علمی-ترویجی (وزارت علوم)/ISC (18 صفحه - از 227 تا 244)

کلیدواژه ها :

ایدئولوژی بنیادی ،چشم انداز ،ارزش‌های بنیادی ،اهداف بنیادی

کلید واژه های ماشینی : مدیران ، چشم‌انداز ، AHP ، سازمان ، مدیریت ، ماتریس‏های مقایسه‏های زوجی جهت تعیین ، ماتریس‏های مقایسه‏های زوجی تدوین چشم‌انداز ، تدوین چشم‌انداز ، مقایسه‏های زوجی تدوین چشم‌انداز کارخانه ، استراتژی

داشتن چشم‌اندازی مشترک و همه جانبه سبب خواهد شد تا واحدها یا بخش‌های مجموعه‌ای صنعتی یک کل منسجم و یک پارچه را تشکیل دهند. در این مطالعه سعی شده است تا راه رسیدن به چشم‌انداز مشترک برای بخش های گوناگون کارخانه تبیین گردد. برای نیل به این هدف از مدل ارائه شده توسط کالینز و پوراس (1996) استفاده شده است. کارخانه الماس کویر رفسنجان به عنوان مورد مطالعه و جامعه آماری این پژوهش را کلیه مدیران و متخصصان این کارخانه، تشکیل می‌دهد. این مطالعه در سه مرحله انجام گرفت. در مرحله اول با پخش پرسش نامه‌های باز اجزای مدل در کارخانه توسط مدیران شناسایی و طبقه‌بندی شد. در مرحله دوم به منظور تعیین اهمیت و اولویت اجزای مدل تدوین چشم‌انداز از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) استفاده شد. در مرحله سوم آن دسته از اجزای مدل تدوین چشم انداز که طبق نظر مدیران از اهمیت بالایی برخوردار بودند، انتخاب شده و در بیانیه چشم‌انداز کارخانه قرار گرفتند. در پایان، تبدیل شدن به بهترین تولید کننده این صنعت در سطح خاورمیانه، کسب مقام اول یا دوم در بازار، پای بندی به اصول و ایجاد اشتغال به عنوان مهم ترین راهبردهای شرکت انتخاب شدند.

خلاصه ماشینی:

"بررسی‌های اجمالی در واحد صنعتی مذکور، دو مساله اساسی زیر را آشکار ساخت: 1ـ نداشتن برنامه‌ریزی راهبردی در کارخانه به صورت امری مکتوب و دانمی 2ـ نداشتن چشم‌انداز مدون برای کارخانه به عنوان اولین گام برنامه‌‌ریزی راهبردی لذا هدف این تحقیق، علاوه بر توجه به فرایند پذیرفته شده و منطقی مدیریت راهبردی، استفاده از یک روش علمی تصمیم‌گیری برای انتخاب استراتژی مناسب، آن هم به شکل گروهی (مدیران) و تلفیق و ارائه برآیند مجموع نظرات آن‌ها در قالب متد بسیار کارای AHP و بسترسازی جهت ادامه این فرایند در کارخانه کاشی، سرامیک و گرانیت الماس کویر رفسنجان است. بیانیه ماموریت / چشم انداز صنایع در سطح دنیا به صورت عنصری اساسی در تدوین برنامه‌های راهبردی وجود دارد و موسسات و صنایع به طور دائمی آنها را مورد بازنگری قرار می‌دهند (Morphew, Hartley, 2006: Rovinsky, 2002) و محققان دو فایده بالقوه برای آن تصور می‌کنند: یکی این که، دستوری می‌باشد و به اعضای سازمان کمک می‌کند تا بین فعالیت‌هایی که با برنامه‌ریزی سازمانی تطابق دارد و آنهایی که تطابق ندارد،تمییز قائل شوند. اطلاعات ماتریس‌های مقایسه‌های زوجی تدوین چشم انداز کارخانه با توجه به معیارهای AHP نام ماتریس ابعاد ماتریس نرخ ناسازگاری ماتریس‌های مقایسه‌های زوجی ارزش‌های بنیادی کارخانه با توجه به معیارهای AHP 5*5  ماتریس‌های مقایسه‌های زوجی اهداف بنیادی کارخانه با توجه به معیارهای AHP 4*4  ماتریس‌های مقایسه‌های زوجی بی هاگ‌های کارخانه با توجه به معیارهای AHP 4*4  ماتریس‌های مقایسه‌های زوجی توصیف زنده کارخانه با توجه به معیارهای AHP 4*4  با توجه به مفهوم روایی، پرسش نامه‌های این پژوهش نیز توسط متخصصان اداره صنایع، متخصصان کارخانه و اساتید دانشگاه مورد مطالعه و بررسی و اعتبار محتوای آنها مورد تایید قرار گرفته است."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.