چکیده:
اهمیت رضایت شغلی در ابعادی از قبیل عملکرد، تعهد شغلی و مباحثی از این قبیل بر هیچ یک از مدیران پوشیده نیست و مطالعات بسیاری نیز در این زمینه انجام شده است. از طرفی یکی از ابعاد تاثیرگذار بر رضایت شغلی کارکنان، شخصیت افراد است که در تحقیقات مختلف ابعاد گوناگون آن مورد بررسی قرار گرفته است. این تحقیق نیز به بررسی رابطه رضایت شغلی کارکنان با سه بعد مهم شخصیت یعنی مرکز کنترل، توفیق طلبی و قدرت طلبی پرداخته است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان اداری ـ مالی و درمانی بیمارستانهای دولتی سینا و خصوصی ایرانمهر بوده که تعداد 150 نفر به عنوان نمونه آماری و به روش خوشهای تصادفی انتخاب شدهاند. ابزار مورد استفاده در پژوهش پرسشنامه ای مشتمل بر شاخصهای سنجش رضایت شغلی لوتانز، مرکز کنترل اسپکتور، توفیقطلبی و قدرت طلبی سوکولوسکی بود که پایایی آن از طریق آزمون کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. جهت تحلیل دادهها از آزمونهای همبستگی پیرسون، و تی استفاده شد. نتایج آزمون همبستگی پیرسون حاکی از آنست که رابطه ی مثبت و معناداری بین مرکز کنترل و رضایت شغلی و هم چنین بین توفیق طلبی و مرکز کنترل وجود دارد. همین طور رابطه بین قدرت طلبی و مرکز کنترل نیز معنا دار است. البته رابطه قدرت طلبی و مرکز کنترل نسبتآ ضعیف میباشد. علاوه بر این، نتایج آزمون تی نشان داد که تفاوت معناداری بین دو بیمارستان خصوصی ایرانمهر و دولتی سینا به لحاظ میانگین نمرات متغیرهای رضایت شغلی، مرکز کنترل، توفیق طلبی و قدرت طلبی وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
"بررسی رابطه ی نیاز به قدرت و مرکز کنترل درونی در کارکنان بیمارستانهای سینا و ایرانمهر شهر تهران مرور ادبیات تحقیق رضایت شغلی رضایت شغلی عنصری مهم در دیدگاه سازمانی است، زیرا منجر به تعهد سازمانی بیشتر کارمندان میشود و تعهد بالا منجر به موفقیت و پیشرفت سازمانی کلی و رشد بیشتر و تأثیرگذاری و کارآمدی سازمان و درخواست کم کارمندان برای خروج از شرکت میشود.
فاکای در بررسی ارتباط بین نیاز به موفقیت و مرکز کنترل دانشجویان، وجود رابطهای معنادار بین این دو متغیر را اظهار داشته است (Fakeye,2011,547) کرزان و موریس(2009)، نیز در مطالعه ای با هدف بررسی ویژگیهای شخصی مدیران پروژه و تأثیر آن بر تسریع اجرای پروژه دریافتند که نیاز به کسب موفقیت یک عامل تعیین کننده برای مرکز کنترل درونی میباشد (Korzaana & Morris، 2009: 1321).
نتایج آزمون تی برای متغیرهای تحقیق در کارکنان بیمارستانهای ایرانمهر و سینا (سطح اطمینان95/0) متغیر با فرض مقدارP مقدارt رضایت شغلی برابری واریانس ها 988/0 15/0 عدم برابری واریانس ها 988/0 16/0 مرکز کنترل درونی برابری واریانس ها 068/0 841/1 عدم برابری واریانس ها 061/0 895/1 نیاز به موفقیت برابری واریانس ها 354/0 930/0 عدم برابری واریانس ها 326/0 987/0 نیاز به قدرت برابری واریانس ها 524/0 655/0- عدم برابری واریانس ها 538/0 618/0- بحث و نتیجه گیری هدف اصلی این تحقیق تعیین رابطه میان مرکز کنترل درونی و رضایت شغلی، نیاز به کسب موفقیت و مرکز کنترل درونی و هم چنین نیاز به قدرت و مرکز کنترل درونی است، که برای افزایش قابلیت تعمیم نتایج، دو جامعه آماری متفاوت، یکی کارکنان بیمارستان خصوصی ایرانمهر و دیگری کارکنان بیمارستان دولتی سینا، مورد بررسی قرار گرفت."