چکیده:
یکی از تکنیک های به کاررفته در مباحث کیفیتی مدل گسترش مشخصه های کیفیت است و یکی
از ابزارهای مورد استفاده در این روش، تکمیل خانه کیفیت و در نتیجه تعیین ضریب اهمیت خواسته های مشتری است. مدل کانو یک مدل کیفیت دو بعدی است که به تولید کنندگان کمک می کند تا خواسته های مشتری را به پنج دسته اساسی، عملکردی، مهیج، بی تفاوت و معکوس تقسیم کنند. در این تحقیق با مشخص کردن خواسته مشتری به تعیین نوع آنها پرداخته می شود و سپس با توجه به نسبت بهبود و درجه اهمیت نیازها، ضریب اهمیت هر نیاز تعیین می شود. از ضرایب اهمیت به دست آمده می توان در تکمیل خانه کیفیت که یکی از ابزارهای مفید در گسترش مشخصه های کیفیت است، استفاده کرد. تحقیق حاضر از نوع کاربردی است که قصد دارد دستاوردهای علمی حاصل از تحقیقات بنیادی را به حوزه تکنولوژی انتقال دهد.این چارچوب یک الگوریتم عمومی است که برای هر محصولی قابل استفاده است، اما برای نمونه در سال 1388 در شرکت سیمان تولید کننده سیمان پرتلند تیپ II به کار گرفته شده است.
One of the trench that is used in quality desiccation is Quality Function Deployment. One of the factors which has been used in this method is accomplishing the house of quality and as a result is determining the degree of importance of the customer's requirements. Kano model is a kind of two dimensional model which help the producers to divide the consumer's requirements in to five categories including، basic، performance، attractive، indifferent quality and reverse quality. In the survey by identifying the customer's requirements we determine kind of them and then according to the improvement ratio and the degree of importance is assigned. The degrees of importance can be used for completing the house of quality which is one of the useful tools in QFD. This research is public algorithms that it can use for every product. For example it has been used in Cement Company of larestan، product II Portland cement.