چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی دوره دکتری تکنولوژی آموزشی در سطح جهانی و ارائه برنامه ای جامع جهت راه اندازی این دوره در دانشگاه علامه طباطبایی انجام شد. سوال های اساسی در این پژوهش عبارت بود از: دوره دکتری تکنولوژی آموزشی در سطح جهانی دارای چه ضرورت ها و اهدافی بوده و چگونه اجرا می شود؟ چگونه می توان دوره دکتری تکنولوژی آموزشی درایران را براساس تجارب جهانی طراحی و اجرا کرد؟ به منظور بررسی تجارب جهانی و پاسخ به سوال های فوق، تعدادی از دانشگاههای معتبر جهانی انتخاب و برنامه آموزشی آنها در دوره دکتری تکنولوژی آموزشی موردمطالعه قرار گرفت. با استفاده از نتایج مطالعه انجام شده، پرسشنامه ای به منظور طراحی دوره دکتری رشته مذکور در ایران تهیه و پس از محاسبه روایی و پایایی آن در اختیار اساتید و کارشناسان ارشد این رشته قرار گرفت. با استفاده از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی
یافته های بدست آمده با بهره گیری از روش های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نهایتا یک برنامه آموزشی مبتنی بر تجارب جهانی و نیازهای ملی ارائه گردید که در متن مقاله حاضر به جزئیات و چگونگی انجام این امر پرداخته شده است.
The purpose of this research was to study of Ph.D instructional technology program at global level in order to designing a comprehensive plan for Allameh Tabatabaii University. The important questions of the study were: What are objectives and necessaries of Ph.D instructional technology program at global level and how it dons? How we can design a comprehensive plan of Ph.D instructional technology program for Allameh Tabatabaii University? In order to study global experiences in this area، some of the high rank universities selected and studied their educational programs. So، according to review of global situations، a questionnaire designed and applied on Iranian instructional technology teachers and experts. By analytical and descriptive methods، a suitable program designed for instructional technology in Ph.D. level of this subject.
خلاصه ماشینی:
"با استفاده از روش تحقیق توصیفی-تحلیلی یافتههای بدست آمده با بهرهگیری از روشهای آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و (1)-این مقاله بر گرفته طرح پژوهشی"بررسی دوره دکتری تکنولوژی آموزشی در سطح جهانی و ارائه برنامهای جامع جهت راه اندازی این دوره در دانشگاه علامه طباطبایی"است که در شورای پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی با شماره 1615 مورخ 1385/7/29 به تصویب رسید.
ytisrevinU dna ytisrevinU saxeT,ytisrevinU oihO,notsuoH fo ytisrevinU,ytisrevinu anaidnI yraglaC fo با استفاده از یافتههای حاصل از تحلیل برنامه آموزشی دوره دکتری دانشگاههای مطالعه شده،پرسشنامهای در پنج محور زیر تدوین گردید: 1-اهداف دورۀ دکتری تکنولوژی آموزشی در ایران کدامند؟ 2-ضرورتهای راهاندازی دورۀ دکتری تکنولوژی آموزشی در ایران کدامند؟ 3-دروس اصلی دورۀ دکتری تکنولوژی آموزشی در ایران شامل چه دروسی است؟ 4-دروس پیش نیاز دورۀ دکتری تکنولوژی آموزشی در ایران شامل چه دروسی است؟ 5-منابع انسانی و غیر انسانی مورد نیاز برای راهاندازی دورۀ دکتری تکنولوژی آموزشی کدامند؟ پرسشنامه با هدف نظرسنجی از اساتید و کارشناسان ارشد در مورد پنج محور ذکر شده تدوین شد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) ضرورتهای ایجاد رشته تکنولوژی آموزشی در سطح دکتری بر اساس یافتههای حاصل از این تحقیق ضرورتهای راه اندازی دوره دکتری تکنولوژی آموزشی با توجه به شرایط نظام آموزشی ایران به شرح زیر است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) دروس اصلی و تخصصی دوره دکتری تکنولوژی آموزشی1با توجه به تجارب جهانی کدامند؟ برای پاسخ به این پرسش ابتدا دروس اصلی دوره دکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاههای مختلف دنیا مورد مطالعه قرار گرفت و سپس دروس مشترک این دانشگاهها که شامل 36 درس میشد استخراج گردید،که شامل دروس زیر است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) (1)-سرفصلهای دروس دکتری تکنولوژی آموزشی را میتوانید در گزارش تحقیقی حاضر در کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی،ملاحظه فرمائید."