چکیده:
هدف از مطالعه حاضر، پاسخ به این سوال است که آیا می توان بر اساس نظریه های موجود و فرهنگ بومی برای نوجوانان ایرانی آزمون هوش هیجانی ساخت و سپس آن را برای جامعه ایران هنجاریابی کرد؟ برای این منظور ابتدا نظریه های هوش هیجانی مورد مطالعه قرار گرفتند و با هم مقایسه شدند. سپس در حوزه های مختلف مولفه هایی انتخاب شدند. سوالاتی در ارتباط با مولفه ها نوشته شد و سعی شد که در محتوا و شکل ظاهری سوالات فرهنگ بومی در نظر گرفته شود. برای وقوف به مشکلات احتمالی، آزمون محققق ساخته، به ۳۵ نفر از دانش آموزان دبیرستانی داده شد. بر اساس بررسی مقدماتی تعدادی از سوالات تغییر یافتند و تعدادی نیز حذف شدند. آزمون محقق ساخته به همراه آزمون بار- آن اجرا گردید. آزمودنی ها ۳۶۲ نفر دانش آموز دبیرستانی بودند(۱۸۳ پسر و ۱۷۹نفر دختر) که بطور تصادفی از میان دانش آموزان کلاس های دوم و سوم دبیرستان ها انتخاب شدند. برای تحلیلی داده های پژوهش، روش های آماری، مانند میانگین، انحراف استاندارد، رتبه درصدی، همبستگی پیرسون، آزمون های کرویت بار تلت، کفایت نمونه برداری (KMO)، تحلیل عاملی با چرخش واریماکس و آلفای کرانباخ بکار گرفته شد. یافته ها نشان داد که آزمون محقق ساخته ویژگی ها و ملاک یک آزمون هوش هیجانی معتبر را دارا می باشد. یافته ها همچنین عامل جدیدی را معرفی کرد که نشان دهنده تاثیرات فرهنگی می باشد.
خلاصه ماشینی:
"اما این سوال مطرح است که آیا میتوان برای سنجش هوش هیجانی نوجوانان ایرانی آزمونی تهیه کرد که دارای روایی و پایایی قابل قبولی باشد تا بتوان آن را جایگزین آزمونهایی کرد که در کشورهای دیگر با فرهنگهای متفاوت ساخته شدهاند؟ مفهوم هوش هیجانی در سالهای اخیر در هردو زمینه علمی و کاربردی،توجهات زیادی را به خود اختصاص داده است(بار-آن،2000؛براکت و مایر،2003؛مایر،سالوی، کروسو و ستارینوس،2001).
Emotional Intelligence سالوی و مایر 1990 مفهوم اساسی نظریه خود را برای اولین بار تحت عنوان هوش هیجانی به چاپ رساندند و در سال 2000 نسبت به برخی تفاسیر و برداشتهایی که از سازه آنها به عمل میآمد اعلام خطر کرده و مدل توانایی هوش هیجانی را از مدل ترکیبی آن متمایز ساختند و آنرا مجموعهایی از تواناییها در نظر گرفتند(هلند و استرنبرگ،2000).
Mayer,Salovey,Caruso Emotional Intelligence Test (2).
بدست آمدن این عامل نه تنها تأثیر فرهنگ را برآزمون محقق ساخته نشان میدهد که خود موجب تفاوت این آزمون با سایر آزمونهای هوش هیجانی میباشد بلکه این یافته همسو با گفتههای سالوی میباشد که اشاره میکند"نمیتوان تواناییهای انسانی را از هم جدا کرد"گلمن و امرلینگ(2003) اشاره میکند که تمامی اشکال هوش باید درجهایی از همبستگی را نشان دهند.
در مطالعه روایی سازه به روش همسانی درونی،تمام ضرایب همبستگی بین سوالات و نمره کل در سطح 99 درصد معنادار بودند و شدت همبستگی نیز بسیار بالا بود،تنها شدت همبستگی سوال 10 پایین بود که در محاسبات تحلیل عاملی با روش واریماکس این سوال حذف شد.
The Bar-on emotional quotient inventory(EQ-i)A test of emotional intelligence Toronto,CanadaMulti-Health Systems."