چکیده:
چند دهه اخیر شاهد رخدادهای مهمی در زمینه دانش و فناوری بوده است؛ علاوه بر این نقد جهان منظم نیوتونی و ترسیم پدیده های جهان بر اساس پارادایم معرفت شناختی پیچیدگی، در حال پی گیری است. این رخدادها حوزه تعلیم و تربیت را با چالش ها و مطالبات جدیدی روبرو کرده است. در راستای پاسخ به شرایط جدید الگوها و نظریه های گوناگونی توسعه یافته اند. هدف این مقاله بررسی و تحلیل یکی از نظریه های جدید یادگیری تحت عنوان ارتباط گرایی است که در چند سال اخیر مورد اقبال پژوهشگران قرار گرفته است. برای این منظور پژوهشگر با استفاده از روش های توصیفی- تحلیلی به گردآوری شواهد متنی، و تجزیه و تحلیل آنها مبادرت کرده تا به سوالاتی درباره این نظریه پاسخ دهد: آیا ارتباط گرایی می تواند یک نظریه یادگیری باشد؟ چه نقدهایی بر آن وارد است؟ آیا اساسا یک نظریه نوبنیاد است یا بر داشته های نظریه های قبلی استوار شده است؟ تحلیل مبانی نظری (و معرفت شناختی) این نظریه نشان می دهد که با توجه به برخی معیارها و تطبیق آن با دیگر نظریه های موجود، ارتباط گرایی را می توان به عنوان یک نظریه یادگیری به شمار آورد. اتکای این نظریه به دانش ارتباطی(یا دانش توزیع شده)، آن را در قیاس با رفتارگرایی، شناخت گرایی و سازنده گرایی از مبنای معرفت شناختی جداگانه ای برخوردار کرده است. با این وجود این نظریه، هنوز از پشتوانه های تجربی کافی برخوردار نیست، بنابراین بکارگیری آن به ویژه در حوزه طراحی آموزشی نیاز به پژوهش بیشتر دارد. در مجموع این نظریه می تواند به عنوان همکار جدید نظریه های یادگیری نه جایگزین آنها، رهنمودها و کاربردهای زیادی، به ویژه برای یادگیری الکترونیکی در فضای وب 2.0 به همراه داشته باشد.
Many important events have occurred in recent decades; more over criticism of ordered Newtonian world according complexity paradigm has been continued. These occurrences have challenged education with new needs and problems. For replying to this new condition، many models and theories have been developed. The aim of this article is to explore one of this new theories-named connectivism that has been under consideration of many researchers in recent years. For this aim، researcher has gathered text documents and analyzed them to answer questions about this theory by descriptive-analytic methods: can connectivism be a theory? What criticisms challenge it? Is it essentially a new-build theory or has been built over previous theories? Analyzing of theoretical (and epistemological) bases of this theory according some criteria shows that connectivism can be seen as a theory. In comparison to behaviorism، cognitivism and constructivism، reliance of this theory on connective knowledge (or distributed knowledge) has been given a different epistemological base to it. However this theory still has no enough experimental support. So، applying it especially in the field of instructional design needs more research. Consequently، this theory can act as new coworker of existing learning theories not as their rival and especially can help to develop and direct e-learning in new spaces such as web 2.0.
خلاصه ماشینی:
"برای این منظور پژوهشگر با استفاده از روشهای توصیفی-تحلیلی به گردآوری شواهد متنی،و تجزیه و تحلیل آنها مبادرت کرده تا به سؤالاتی درباره این نظریه پاسخ دهد:آیا ارتباطگرایی میتواند یک نظریه یادگیری باشد؟چه نقدهایی بر آن وارد است؟آیا اساسا یک نظریه نوبنیاد است یا بر داشتههای نظریههای قبلی استوار شده است؟تحلیل مبانی نظری(و معرفت شناختی)این نظریه نشان میدهد که با توجه به برخی معیارها و تطبیق آن با دیگر نظریههای موجود،ارتباطگرایی را میتوان به عنوان یک نظریه یادگیری به شمار آورد.
او تغییرات حاصل از فناوری و انقلابهای علوم جدید یعنی شناخت توزیعشده1،آشوب،پیچیدگی،و شبکه را تغییر شرایط بنیادین میداند و معتقد است که در این رابطه یادگیری باید به سؤالات زیر پاسخ دهد: -اینکه دانش دیگر به شکل خطی کسب نمیشود،چگونه بر نظریههای یادگیری تأثیر میگذارد؟ -چه اصلاحاتی باید در نظریههای یادگیری اعمال شوند وقتی درمییابیم که فناوری، بسیاری از عملکردهایی را انجام میدهد که پیش از این توسط یادگیرندگان انجام میشد (ذخیره و بازیابی اطلاعات)؟ -چگونه میتوانیم با بومشناسی(اکولوژی)در حال تکامل اطلاعات همراه شویم؟ -چگونه نظریههای یادگیری میتوانند لحظاتی را مورد توجه قرار دهند که در آنها بدون آنکه درک و شناخت کاملی وجود داشته باشد باید عمل کرد.
Instructional Design & Learning Theory, Retrieved Mey 6th, 2010, from http://www.
Developing 21st Century Skills Through the Use of Student Personal Learning Networks Dissertation Submitted to Northcentral University Graduate Faculty of the School of Education In Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of Education.
J. (2007)Historical Case Study o the Supernet Consortium: Investigating Change management and the Concept of Connectivism and Distributed Professional Learning communities, Submitted to the Faculty of the Graduate School of Texas A&M University-Commerce in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Education."