چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی رابطه بین متغیرهای سبک های فرزند پروری مادر، سبک های هویت و تعهد در اواسط نوجوانی و نیز ارزیابی مدل علی پیشنهادی بین این متغیرها (برزونسکی، 2004) بود. روش: 415 نفر (238 دختر، 187پسر) از دانش آموزان سال سوم دبیرستان منطقه 2 شهر تهران از طریق نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های سبک های فرزند پروری ادراک شده و پرسشنامه سبک های پردازش هویت برزونسکی جمع آوری و با استفاده از آزمون های آماری همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی و تحلیل مسیر تحلیل شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد سبک های فرزند پروری ادراک شده و سبک های هویت در مجموع 31 درصد از واریانس تعهد را پیش بینی می کنند. اما نتایج نشان داد که مدل علی پیشنهادی برزونسکی برازش خوبی در نوجوانان ایرانی نداشت و مدل پیشنهادی در پژوهش حاضر رد شد. بحث: احتمالا به دلیل تفاوت های فرهنگی و قومی جامعه ایران با جوامع غربی و نیز نقش تفاوت سنی در الگوی رابطه بین متغیرهای این پژوهش، مدل علی برزونسکی در نوجوانان ایرانی تایید نمی شود، اما در مجموع سبک های فرزند پروری مادر و سبک های پردازش هویت پیش بینی کننده های خوبی برای تعهد نوجوانان ایرانی هستند.
the purpose of the present study was to investigate the relationship between perceived parenting styles، identity styles and commitment in adolescents and causal model of these variables witch proposed by Berzonsky (2004). A total of 415 third-grade high school students (187 male and 238 female) were selected via cluster sampling method. Data collected by perceived parenting styles questionnaire، Berzonsky’s identity processing styles questionnaire and then analyzed using correlation، regression analysis and path analysis. Results showed that parenting styles and identity styles predict thirty one percent of variance of commitment. Also، identity styles were predicted significantly by parenting styles. The results of path analysis showed that causal model proposed by Berzonsky (2004) was not fitted in this study. Probably with regarding to the importance of ethnicity and cultural differences of Iran society and age differences، causal model proposed by Berzonsky (2004) was not confirmed in Iranian adolescents. However، in general، mother parenting styles and identity processing styles are good predictors of commitment of Iranian adolescents.
خلاصه ماشینی:
"بحث:احتمالا به دلیل تفاوتهای فرهنگی و قومی جامعه ایران با جوامع غربی و نیز نقش تفاوت سنی در الگوی رابطه بین متغیرهای این پژوهش،مدل علی برزونسکی در نوجوانان ایرانی تأیید نمیشود،اما در مجموع سبکهای فرزندپروری مادر و سبکهای پردازش هویت پیشبینیکنندههای خوبی برای تعهد نوجوانان ایرانی هستند.
در تبیین این یافته بایستی بیان کرد که روابط بین سبکهای فرزندپروری و متغیرهای مربوط به تحول هویت(مثل سبکهای هویت و تعهد)هنگامیکه نوجوانان در اوایل و اواسط نوجوانی در حال توسعه و تحول سبکهای هویتی خود هستند متفاوت از زمانی است که آنها در اواخر نوجوانی بوده و در یک سبک هویت خاص تثبیت شدهاند(برزونسکی و همکاران،2007؛ سوئننس و همکاران،2004).
همچنین با توجه به اینکه محیطهای کلاس درس بر نوجوانان تأثیر بسزایی دارند،با توجه به نتایج پژوهش حاضر مداخلاتی به شرح ذیل پیشنهاد میشود:1-شناسایی عوامل پیشبینی کننده هویت رشد یافته(مثل پردازش فعالانه اطلاعات،درگیری با موضوعات مربوط به هویت و حل مسئله)و برگزاری دورههایی جهت ارتقاء این عوامل 2-شناسایی نوجوانان با سبک هویت سردرگم-اجتنابی و برگزاری دورههای آموزشی برای این افراد جهت فراگیری مهارتهایی چون پیشبینی مشکلات،ایجاد استراتژیهای شخصی برای حل مسائل و مقابله با مشکلات به صورت اساسی و برگزاری دورههای آموزشی اکتشاف شغل به صورت فردی و جمعی 3-ارزیابی و مداخله در استراتژیهای خاص هر سبک،بدینصورت که در سبک هویت اطلاعاتی به تشویق ابتکار و ارزیابی علایق،انجام مشاورههای شغلی و ارزیابی مستقلانه هر فرد پرداخته شود."