چکیده:
یکی از روش های تفکر، تفکر فلسفی است؛ و آنچه مسلم است، تعیین اهداف و به دنبال آن تعیین روش های اجرایی و ارزشیابی نتایج، بدون داشتن تفکرات و پایه های فلسفی، کاری سطحی و کم دوام خواهد بود. از این رو بر این پژوهش به بررسی اثر آموزش یک ترم اصول و فلسفه تربیت بدنی بر ذهنیت فلسفی دانشجویان دختر و پسر گرایش مدیریت و برنامه ریزی ورزشی پرداخته است.
خلاصه ماشینی:
"ازاینرو بر این پژوهش به بررسی اثر آموزش یک ترم اصول و فلسفه تربیت بدنی بر ذهنیت فلسفی دانشجویان دختر و پسر گرایش مدیریت و برنامهریزی ورزشی پرداخته است.
روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی بوده که به شکل پیشآزمون و پسآزمون اجرا شد و جمعآوری اطلاعات به صورت میدانی و از طریق پرسشنامه انجام گرفت،بدین منظور تعداد 51 دانشجوی دختر و پسر رشته کارشناسی ناپیوسته تربیتبدنی با گرایش مدیریت و برنامهریزی ورزشی از دانشگاه غیرانتفاعی شمال آمل که در سال تحصیلی 88-1387 در ترم یک مشغول به تحصیل بودند،در این تحقیق شرکت کردهاند؛و قبل و پس از 16 جلسه تشکیل کلاس اصول و فلسفه تربیت بدنی،توسط پرسشنامه«ذهنیت فلسفی»(تهیه شده توسط طالبپور و همکاران (1)-استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات آیت الله آملی a.
ازاینرو تحقیق حاضر در صدد پاسخگویی به این سؤال است که آیا 16 جلسه تدریس درس اصول و فلسفه تربیت بدنی بر ذهنیت فلسفی دانشجویان کارشناسی ناپیوسته مدیریت و برنامهریزی ورزشی دانشگاه غیرانتفاعی شمال آمل تأثیری دارد؟لازم به ذکر است که اگرچه مطالعاتی به مقایسه ذهنیت فلسفی در نمونههای آماری متعدد با ویژگیهای خاص خود پرداختهاند،اما این پژوهش برای اولین بار در کشور صورت میپذیرد و ادبیات پیشینهای در این زمینه در کشور موجود نیست.
مهمترین یافته این پژوهش،مشاهده افزایش (26 رتبه مثبت در مقابل 13 رتبه منفی و 2 گره)معنیدار (p-0/008) میزان ذهنیت فلسفی دانشجویان مقطع کارشناسی ناپیوسته تربیت بدنی گرایش مدیریت و برنامهریزی،پس از آموزش اصول و فلسفه تربیت بدنی،در مقایسه با قبل از برگزاری کلاسها بود."