چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی مبانی مهارت های اجتماعی از دیدگاه لقمان حکیم می باشد. در سال های اخیر در غرب توجه زیادی به مباحث مهارت های اجتماعی و ارتباطی و آموزش و به کارگیری این مهارت ها در سطوح مختلف زندگی شده است. این در حالی است که لقمان حکیم قرن ها پیش از این پندها و اندرزهایی داشته که به تعبیر امروز از مصادیق بارز و برجسته آموزش و مهارت های اجتماعی می باشد. در همین راستا قرآن مجید نیز سوره ای تحت عنوان لقمان وجود دارد که در این سوره به فراز هایی از پندهای لقمان حکیم به فرزندش اشاره شده است. در این مقاله آن دسته از سخنان آن حکیم بزرگوار که منطبق با مبانی مهارت های اجتماعی است استخراج و مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. در این پژوهش از روش کتابخانه ای و فیش برداری برای گرد آوری اطلاعات استفاده شد و با استفاده از روش تحلیل محتوا به تجزیه و تحلیل پندها و اندرزها پرداخته شده است. براساس یافته های این تحقیق، اساس پندها و اندرزهای ایشان حتی پس از گذشت قرن ها از حیات او به طور کامل و جامع منطبق با مبانی آموزش مهارت های اجتماعی می باشد که به طور اختصار عبارتند از: سپاسگذاری، صبر، قناعت، علم دوستی، احترام به بزرگان و اندیشمندان، آینده نگری و دوری از غفلت، سکوت و نگاهداری از زبان و کلام به جا و به هنگام، میانه روی و دوری از افراط و تفریط، دوری از افراد جاهل و نادان و مجالست با دانشمندان، عفت در پرسش، راز نگهداری، صداقت، ترحم، نیکوکاری، حسن خلق و نیت، دوری از خشم و غضب و... یافته های تحقیق نشان داد که مفهوم مهارت های اجتماعی در پندها و اندرزهای لقمان حکیم همان برقراری و شکل گیری یک رابطه صحیح با دیگران است که فرد بتواند بدون آن که حقوق دیگران را نادیده بگیرد به اهداف خود دسترسی پیدا نماید.
خلاصه ماشینی:
"Matson اومبرسون1و مونتز2(2010)در پژوهشی که در دانشگاه اوستین تگزاس انجام دادند رابطه آموزش مهارتهای اجتماعی و ارتباطی بر بهبود عملکرد جسمی،روانی و رفتاری را بدست آوردند و نتیجه این بود که اینگونه آموزشها باعث بهبود عملکرد جسمی،روانی و رفتاری میشود و همچنین مشخص شد که عوامل خطر نیز برای بروز بیماریهای جسمی و روانی را کمتر میکند لذا بر تأثیرات مثبت آموزش مهارتهای زندگی و ارتباطی تأکید دارند.
در تحقیقی که در ایران انجام شده است(بهپژوه،1386)نقش آموزش مهارتهای اجتماعی بر افزایش عزت نفس دانشآموزان نابینا بهطور معنیداری مؤثر بوده است و این آموزشها به آنها کمک کرده است تا در تعامل با همسالان خود با عزت نفس بالایی رفتار کنند.
گرچه وجود مطالب مربوط به مهارتهای اجتماعی و زندگی در متون و منابع یادشده به صورت کلی آورده شده است ولی برای برداشت و تبدیلکردن آنها به برنامههای آموزشی نیاز به بررسی،استنتاج و برنامهریزی دارد که این مهم میتواند موضوع پژوهشهای فراوان دیگر باشد.
با اهل معصیت مدارا کن و به سخنان لین آنان را متنبه ساز و در این اعمال،خدای را همیشه به چشم دار تا تو را توفیق عنایت فرماید و سخنت را مؤثر قرار دهد و بدان که چیزی افضل از عقل نیست و تمامیت عقل مرد به داشتن ده خصلت است:1-از کبر مامون بودن 2- امید هدایت از او داشتن 3-به قسمت و روزی خود قانعبودن 4-زائد مال خود به مستحقان بخشیدن 5-فروتنی را از تکبر بهتر دانستن 6-عزت را بر ذلت ترجیح دادن 7-در طلب علم اظهار ملالت نکردن 8-از برآوردن حاجات اظهار خستگی نکردن 9-کمترین خوبی از غیر را کثیر شمردن و اما خوبی خویش در حق دیگران را قلیل دانستن."