چکیده:
بسیاری از دانش آموزان معتقدند درس فیزیک، یک موضوع انتزاعی است که یاد گرفتن آن مشکل می باشد. لذا باور فراگیران به توانایی خود در زمینه حل مسائل فیزیک یک ضرورت است. در این میان استفاده از راهبردهای یاددهی- یادگیری فعال، مورد تاکید بسیار می باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر روش تدریس کاوشگری بر باورهای خودکارآمدی دانش آموزان در حل مسائل درس فیزیک صورت پذیرفت. این پژوهش، شبه آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون- پس آزمون با دو گروه کنترل و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه اول دوره متوسطه شهر فریمان (واقع در استان خراسان رضوی) در سال تحصیلی 90-89 می باشند. نتایج آزمون t همبسته در زمینه بررسی اثرگذاری الگوی کاوشگری بر میزان خودکارآمدی نشان داد که بین میانگین نمرات در پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش تفاوت معنا داری وجود دارد (t= -4/44 p<0.001) به طوری که میانگین نمرات خودکارآمدی دانش آموزان مورد بررسی و سایر مولفه های آن در پس آزمون از میانگین نمرات در پیش آزمون بیشتر بود. با توجه به یافته های فوق می توان نتیجه گرفت که ارائه الگوی کاوشگری، عملکرد دانش آموزان را در زمینه خودباوری نسبت به توانایی هایشان در خصوص حل مسائل درس فیزیک، افزایش می دهد. لذا بکارگیری این الگو در تدریس درس فیزیک توصیه می گردد.
خلاصه ماشینی:
"نتایج آزمون t همبسته در زمینه بررسی اثرگذاری الگوی کاوشگری بر میزان خودکارآمدی نشان داد که بین میانگین نمرات در پیشازمون و پسآزمون گروه آزمایش تفاوت معناداری وجود دارد p <0/001) ،4/44 t )به طوری که میانگین نمرات خودکارآمدی دانشآموزان مورد بررسی و سایر مؤلفههای آن در پسآزمون از میانگین نمرات در پیش آزمون بیشتر بود.
با توجه به آنچه که بیان گردید،تلاش برای بهبود آموزش درس فیزیک و تلاش در جهت اینکه فراگیران به توانایی خود در زمینه حل مسائل فیزیک،ایمان داشته باشند،یک ضرورت است که در این میان،نقش روشهای فعال آموزشی در بین عناصر برنامه درسی از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است.
به گونهای که نتایج آزمون تعقیبی بنفرونی نشان میدهد گروه آزمایش در این مؤلفه نسبت به دو گروه کنترل در سطح بالاتری قرار دارد و این حاکی از تأثیر الگوی کاوشگری بر تلاش دانشآموزان به جهت ادامه فعالیتهای درسی بوده است.
لذا با توجه به نتایج حاصل از پژوهش حاضر و همسویی آنان با پژوهشهای صورت گرفته در این حوزه،میتوان بر اجرای روش کاوشگری در کلاسهای درسی فیزیک تأکید کرد و احتمالا ضرورت کاربرد آن را در سایر دروس،با احتیاط مورد استفاده قرار داد.
Length of Time in Student Teaching: Effects on Classroom Control Orientation and Self-Efficacy Beliefs, Educational Research Quarterly, 2x(3), 3-9.
Relationship between Students' Critical Thinking and Self-efficacy Beliefs in Ferdowsi University of Mashhad, Iran, Procedia- Social and Behavioral Sciences, 15: 2952-2955."