چکیده:
اضطراب امتحان شامل تجربه ناخوشایند نگرانی و هیجان پذیری در موقعیت هایی است که فرد امتحان و یا ارزیابی را احساس می کند. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی دو روش آموزشی شناختی- رفتاری و مهارت های تنظیم هیجان بر خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان بود. این مطالعه از نوع آزمایش میدانی با پیش آزمون- پس آزمون و گروه گواه است. نمونه این پژوهش 60 دانش آموز دارای اضطراب امتحان بود که به طور تصادفی از میان دانش آموزانی که به عنوان مبتلا به اضطراب امتحان تشخیص داده شده بودند، انتخاب گردیدند. آزمودنی ها به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و یک گروه گواه گمارده شدند. دو تکنیک برای آموزش دانش آموزان بکار برده شد: آموزش شناختی- رفتاری و آموزش مهارت های تنظیم هیجان. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه بالینی، پرسشنامه اضطراب امتحان، مقیاس خودکارآمدی و آزمون شخصیتی کالیفرنیا استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که هر دو روش شناختی- رفتاری و مهارت های تنظیم هیجان، در کاهش اضطراب امتحان و افزایش خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان به طور معنی داری موثر بوده اند. این نتایج تلویحات مهمی در زمینه آموزش راهبردهای شناختی- رفتاری و مهارت های مقابله با هیجان ها در پیشگیری از اضطراب امتحان و ارتقاء سلامت روان دانش آموزان دارد.
خلاصه ماشینی:
"بررسی اثربخشی دو روش آموزشی شناختی-رفتاری و مهارتهای تنظیم هیجان بر خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان دارای اضطراب امتحان عباس ابوالقاسمی1 پروین بیگی2 محمد نریمانی3 تاریخ وصول:90/4/22 تاریخ پذیرش:90/12/3 چکیده اضطراب امتحان شامل تجربه ناخوشایند نگرانی و هیجانپذیری در موقعیتهای است که فرد امتحان و یا ارزیابی را احساس میکند.
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی دو روش آموزشی شناختی-رفتاری و مهارتهای تنظیم هیجان بر خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان مبتلا به اضطراب امتحان بود.
نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که هر دو روش شناختی-رفتاری و مهارتهای تنظیم هیجان،در کاهش اضطراب امتحان و افزایش خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان به طور معنیداری مؤثر بودهاند.
با توجه به برجسته نشدن نقش آموزش مهارتهای تنظیم هیجان بر اضطراب امتحان و فقدان سابقه دو روش آموزشی مورد مطالعه بر افزایش خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی انجام این پژوهش ضروری میباشد.
هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی دو روش آموزش شناختی-رفتاری و مهارتهای تنظیم هیجان بر خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان دارای اضطراب امتحان است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که در جدول 2 مشاهده میشود بین میانگین نمرات اضطراب امتحان(16/66 F )، خودکارآمدی تحصیلی(20/46 F )،خودکارآمدی اجتماعی(7/77 F )،خودکارآمدی هیجانی(29/53 F )و سازگاری تحصیلی(11/45 F )در سه گروه آموزش شناختی- رفتاری،آموزش تنظیم هیجان و گروه کنترل تفاوت معنیدار وجود دارد(0/001< P ) .
بحث و نتیجهگیری هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی دو روش آموزش شناختی-رفتاری و آموزش مهارتهای تنظیم هیجان بر خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان دارای اضطراب امتحان بود.
Relationship cognitive and emotional components of test anxiety to psychological arousal and academic performance."