چکیده:
تامین امنیت و صیانت نوجوانان به دلیل شرایط خاص سنی و تاثیر پذیری از عوامل مختلف و با توجه به نقش آینده سازی آنها از اهمیت بالاتری برخوردار است. مسئله مهم پژوهش حاضر این است به رغم نگرانی و اقدامات خانوادهها، مدارس، جامعه و پلیس، بزهکاری نوجوانان و جرایم علیه ایشان قابل توجه است. این امر بیانگر وجود نوعی خلاء در نظام آموزش و پرورش است. طراحی و اعتبار بخشی الگوی برنامه درسی فعالیتهای فوق برنامه برای دانشآموزان دبیرستانی با تاکید بر آموزشهای همگانی نیروی انتظامیبه عنوان هدف کلی تحقیق قرار گرفت.
در این پژوهش، از روش تحقیق اکتشافی آمیخته بهرهگیری شد. در بخش کیفی، از مصاحبه نیمه هدایت شده و در بخش کمیاز پرسشنامه استفاده شد و الگوی بدست آمده مورد اعتبار بخشی قرار گرفت. جامعه آماری در بخش کیفی، مدیران دبیرستانهای پسرانه و دخترانه شهر تهران و مسئولان آموزش و پرورش و در بخش کمی، متخصصان برنامه درسی و مسئولان و کارشناسان آموزش همگانی ناجا بودهاند. روش نمونهگیری در بخش کیفی، روش هدفمند و روش گلوله برفی و در بخش کمیروش هدفمند و در دسترس بوده است.
براساس نتایج تحقیق، الگوی برنامه درسی فعالیتهای فوق برنامه برای دانشآموزان دبیرستانی با تاکید برآموزشهای همگانی ناجا طراحی شد به نحوی که ویژگیهای هر یک از عناصر 9 گانه الگو متناسب با شرایط دانشآموزان دبیرستانی،آسیبهای اجتماعی مبتلا به و نظرات خبرگان کارشناسان شناسایی شد و این ویژگیها به ترتیب اهمیت قرار گرفتند. مقاله حاضر ویژگیهای عنصر هدف در این برنامه درسی را مورد بررسی قرار میدهد.
خلاصه ماشینی:
"ویژگیهای اهداف فعالیتهای فوق برنامه دانشآموزان دبیرستانی با رویکرد پیشگیری از آسیبهای اجتماعی امیر نادری1 غلامحسین حاجی حسیننژاد2 عزیز الله تاجیک اسمعیلی3 حسن رضا زینآبادی4 تاریخ وصول:91/3/28 تاریخ پذیرش:90/8/21 چکیده تأمین امنیت و صیانت نوجوانان به دلیل شرایط خاص سنی و تأثیرپذیری از عوامل مختلف و با توجه به نقش آیندهسازی آنها از اهمیت بالاتری برخوردار است.
به همین دلیل با نگاهی به مقوله فعالیتهای فوق برنامه،ویژگیها و آثار مثبتی که در جذب دانشآموزان و گرایش آنها به سمت تربیت دارد،مشاهده میشود در سطح مدارس کشور به این ظرفیت و پتانسیل بینظیر توجه جدی نشده و عموم آموزشها بر پایه روشهای سنتی متکی بر فعال بودن معلم و منفعل بودن دانشآموزان طراحی و اجرا میشود و با عنایت به این مسئله که انگیزه دانشآموزان در یادگیری در حد بالا قرار ندارد و بازدهی آموزشها در حد مطلوب مشاهده نمیشود که خود یکی از مسائل مهم نظام آموزشی کشور است،طراحی الگو برای این فعالیتها میتواند زمینه رفع برخی نابسامانیهای یادگیری را فراهمسازد و نهادینهسازی مقررات را در بین جامعه دانشآموزان ایجاد کند و از طریق یادگیری اقناعی سلامت و صیانت آنها را تا حد بالایی تأمین نماید.
Bievnat & Klessc همچنین ملکی(1385)با توجه به دو بعد رسمی و غیررسمی تربیت،پس از بیان تربیت رسمی،تربیت غیررسمی را شامل مجموعه آموختهها و یادگیری میداند که در چارچوب کتابهای مدارس تشکیل نمیگردد بلکه در کنار آنها بوده و نقش مکمل آنها را دارند از جمله آنها فعالیتهای تربیتی اجتماعی یا فوق برنامه که هرفرد ضمن پرداختن به آنها دانستهها و مهارتهای خود را و یا به عبارتی یادگیریهای خود را غنیتر میکند."