چکیده:
کتاب درسی در تحقق اهداف آموزشی نقش مهمی دارد. درواقع، اهداف آموزشوپرورش حتی اگر مشخص، دقیق، عالی و جامع باشند، بدون وجود محتوایی خوب و مناسب تحقق نخواهند یافت. در این مقاله سعی شده است ادبیات تمثیلی به کتاب ادبیات تخصصی پایة سوم دبیرستان، در سه بخش ساختار، تحلیل و نقد، بررسی کاستیها و نکات مثبت در هر درس پرداخته شود. در بخش ساختار، ابیات درس با منبع اصلی مقایسه شده و قسمتهای حذف شده مشخص گردیدهاند. در بخش تحلیل، چگونگی آغاز درس و نیز متن درس و اهمیت آن و در بخش نقد، جایگاه درس، نکات مثبت و منفی آن، و تناسب با اهداففصل و زمان تدریس بررسی شده است. این بررسی روشن میسازد که مولفان محترم کتاب، در فصل ادبیات تمثیلی از کتابهای ارزشمندی چون منطقالطیر و مثنوی نمونههای بسیار مناسبی را برگزیدهاند اما لازم است برای رفع ابهامات برخی ابیات و نیز نزدیکتر شدن دانشآموزان به اهداف درس، ضمن بازنگری بخشهای منتخب، حجم مطالب هر دو درس این فصل را با زمان تدریس متناسب سازند.
خلاصه ماشینی:
این بررسی روشن میسازد که مؤلفان محترم کتاب، در فصل ادبیات تمثیلی از کتابهای ارزشمندی چون منطقالطیر و مثنوی نمونههای بسیار مناسبی را برگزیدهاند اما لازم است برای رفع ابهامات برخی ابیات و نیز نزدیکتر شدن دانشآموزان به اهداف درس، ضمن بازنگری بخشهای منتخب، حجم مطالب هر دو درس این فصل را با زمان تدریس متناسب سازند.
در این مقاله منظور نگارنده از ادبیات تمثیلی، فصلی است که در کتاب ادبیات (۳) تخصصی به این موضوع پرداخته است وگرنه در برخی از دروس دیگر کتابهای ادبیات دورة متوسطه، مطالب به صورت حکایت و تمثیل بیان شدهاند.
در اینجا دروس فصل ادبیات تمثیلی را در سه بخش ساختار، تحلیل و نقد، بررسی کرده و ضمن بیان نکات مثبت و منفی هر درس، جایگاه این نوع ادبی را در کتاب یاد شده مشخص نمودهایم.
به دلیل اهمیت فراوان دو اثر مثنوی و منطقالطیر، از این آثار نمونههایی در کتابهای ادبیات دورة متوسطه درج شده است که البته فقط در کتاب ادبیات (۳) تخصصی تحت عنوان فصل «ادبیات تمثیلی» آمدهاند.