خلاصه ماشینی:
ـآموزش امنیتـ بررسی مفهوم نقش رسانهها، آموزشوپرورش، و خانواده در آموزش امنیت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی فاطمه شهرزاد بخشایش کارشناس ارشد مدیریت آموزشی مقدمه امنیت از نیازهای اساسی انسانی بهشمار میرود، بهطوری که با زوال آن آرامش خاطر انسان از بین میرود و تشویش، اضطراب و ناآرامی جای آن را میگیرد.
بههمین دلیل در نوشتار حاضر به جایگاه سه نهاد اجتماعی، خانواده، نظام آموزشی و رسانه که در امر آموزش امنیت اجتماعی افراد نقش آفرینی میکنند، پرداخته شده است.
نقش نهاد خانواده در آموزش امنیتاجتماعی خانواده بهعنوان هستة مرکزی اجتماع نقشی اصلی در تأمین امنیت افراد ایفا میکند.
واضح است عضویت و احساس تعلق به خانواده و تأمین نیازها و کسب امنیت در خانواده توسط افراد، به انتقال و تعمیم این حس به اجتماع منجر میشود و همة مردم در قبال جامعه به افراد احساس تعلق وتکلیف میکنند.
نویدنیا در توضیح کارکرد عاطفی خانواده و نیاز جامعه به احساس تعلق و پیوند میان اعضا، بر این باور است که حیات جامعه در گرو احساس تعلق، وابستگی و پیوند میان اعضای آن است؛ بهنحوی که مراقبت از احساس تعلق و تعهد افراد نسبت به یکدیگر، مهمترین ضرورت حیات هر اجتماعی بهشمار میرود (۲۹:۱۳۸۵).
نقش آموزشوپرورش در آموزش امنیت اجتماعی نهاد آموزشوپرورش پس از خانواده در جامعه پذیرکردن افراد و کسب هویتاجتماعی و ملی توسط آنها نقش بسزایی ایفا میکند.
نتیجهگیری خانواده از جمله نهادهای اجتماعی است که میتواند در پیدایش یا زوال امنیت نقش اساسی داشته باشد.
نمونة بارز تجربی تعریف مفهومی بعد اقتصادی امنیت، بازار و بانک است / ۱ ۲ ۳ امروزه رسانهها بهعنوان حلقة ارتباطی بین خانواده و جامعه نقش بسزایی در آموزش و تأمین امنیتاجتماعی افراد ایفا میکنند.