چکیده:
مقالة حاضر به بررسی نگرش خانوادهها نسبت به انتخاب نوع مدرسه (دولتی یا غیردولتی) در شهر تهران میپردازد. فرزندان همانند خمیری هستند که با دستان خانوادهها شکل میگیرند. یعنی خانوادهها تحت تاثیر عوامل خاصی شخصیت و تفکر فرزند و در نهایت آیندة فرد و جامعه را شکل میدهند. معیری (۱۳۷۲) بر این عقیده است که در جامعة امروز همة ملتها با هر نظام سیاسی و اجتماعی، پیشرفته یا در حال پیشرفت، به موضوع تربیت توجه دارند. آموزشوپرورش نسبت به دیگر فعالیتهای اجتماعی در مقیاس جهانی از اولویت خاصی بهرهمند است. این توجه شدید بر این منطق قوی استوار است که دنیای امروز تربیت فرزند را از نیازهای اولیة زندگی میشناسد.
خلاصه ماشینی:
خانوادههای تهرانی وانتخاب مدرسه عالیه شکری کارشناسارشد روانشناسی تربیتی چکیده مقالة حاضر به بررسی نگرش خانوادهها نسبت به انتخاب نوع مدرسه (دولتی یا غیردولتی) در شهر تهران میپردازد.
کلیدواژهها: خانواده، خانوادههای تهرانی، مدرسه خانوادههایی که سرمایة فرهنگیشان نسبت به سرمایههای دیگرشان بالا باشد، سرمایهگذاری بیشتــری در امر آموزش و پرورش فرزند خود انجام میدهند /آقای آخشیجان، نظر شما در مورد بازنگری نقش مدیران در نظام آموزشی کشور، بهخصوص آموزشوپرورش چیست؟ موفقیت هر سازمان یا اداره در اهداف سازمانیاش، به ثبات و برنامهریزی مدیریت آن بستگی دارد.
نتایج نتایج تحلیل محتوای عمیق این پژوهش نشاندهندة نگرش مثبت والدین نسبت به مدارس دولتی و غیرانتفاعی است.
براساس نتایج پژوهش حاضر، اهمیت بعد تربیتی اولویت اول برای همة خانوادههای گروه دوم بود، در صورتی که در پژوهشهای داخلی، مانند قدیری (۱۳۸۰)، گلپرور (۱۳۸۲)، نظامآبادی (۱۳۷۶)، ربیعی و صالحی (۱۳۸۵)، و همچنین پژوهشهای خارجی مانند سندی۱ (۱۹۸۹)، بودین۲ و همکاران (۱۹۹۸)، اندرسون۳ (۱۹۹۸) و شک۴ و همکاران (۲۰۰۷) اشارهای به ضرورت بعد تربیتی از سوی والدین نشده و بیشتر به کیفیت آموزشی پرداخته شده بود.