خلاصه ماشینی:
آقایان رجایی و باهنر امور تربیتی را پایهگذاری کردند / / اگر ما ثبات مدیریت داشته باشیم و مدیر مدرسه یا هر مجموعهای، مدت چهار تا شش سال بماند، خوب میتواند برنامهریزی کند.
اما برنامهای که از بالا میآید، چون ثبات مدیریت وجود ندارد، به ردههای پایین آسیب میزند اگر مدرسهمحوری باشد و ما بتوانیم به مدیر اختیار بدهیم، مدیر خیلی راحت میتواند کارها را انجام دهد.
البته ارزیابی عملکرد هم در کنار آن باید وجود داشته باشد تا مشکلی ایجاد نشود برنامهریزی اگر از بالا خوب باشد، خواهناخواه تأثیر مثبتی روی من دارد و مرا به تلاش وامیدارد.
البته یک مجموعه برنامه به نام آییننامه در مدارس وجود دارد؛ مثل آییننامة اجرایی که الان مشخص کرده است برای اجرا باید برنامهریزی شورایی انجام شود، یعنی مشارکتی باشد.
اما اگر مدیر مدرسه فکر خود را به کار نیندازد، در این قضیه آییننامه معطل میماند و اجرا نمیشود.
آیا در مدرسهای که کلاسهای آن کوچک است، طرح جدید قابل اجراست؟ آیا در مدرسهای که بزرگتر (از نظر تعداد کلاس و دانشآموز) است میتوان این کار را انجام داد؟ در مدرسة شلوغ یا کمجمعیت چطور؟ مدیر مدرسه هم متأسفانه کارهای خود را نمایشی انجام میدهد.
چرا برای خودت دردسر درست میکنی؟ اگر اجازه بدهند مدارس در اختیار مدیران باشند، مدیران برنامهریزی کنند و گزارش کار بدهند، و در پایان عملکرد آنها ارزیابی شود، مشکلات امروز را نخواهیم داشت.
اگر ما ثبات مدیریت داشته باشیم و مدیر مدرسه یا هر مجموعهای، مدت چهار تا شش سال بماند، خوب میتواند برنامهریزی کند.