چکیده:
این پژوهش بمنظور تبیین ابعاد و مولفه های ارزیابی عملکرد در آموزش عالی و ارایـه ی الگـویی مناسب در دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است . روش پژوهش از نوع توصیفی به شیوه ی پیمایشی می باشد. بدین ترتیب پس از مطالعه ی مدل های استاندارد بین المللی تعالی سازمانی ، شاخص هـای مشترک ارزیابی این مدل ها به روش دلفی اسـتخراج گردیـد. عوامـل ارزیـابی در قالـب ٦ شـاخص ورودی و ٤ شاخص خروجی با ٦٤ مولفه و در قالب پرسشنامه ای در طیف لیکـرت ، پـس از تعیـین روایی و پایایی بر روی ٣٨ واحد دانشگاهی منطقه ی یک دانشگاه آزاد اسلامی اجرا گردیـد، سـپس داده ها بر اساس روش های تحلیل پوششی داده ها مورد تحلیل قرارگرفتند؛ نتایج نشان داد که برخی از واحدهای دانشگاه آزاد منطقه ی یک کارا و برخی دیگر ناکـارا هـستند؛ همچنـین ، بـرای تعیـین اولویت بندی واحدهای کارا نیز از روش اندرسـون و پیترسـون اسـتفاده شـد و در نهایـت ، بـا روش ساخت واحد مجازی و مجموعه ی مرجع ، نقاط بهبود پذیر واحدهای ناکارا شناسایی و پیشنهادهای لازم جهت کارایی آن ها ارایه شد.
خلاصه ماشینی:
آن ها مجبورند این واقعیت را بپذیرند که باید بمنظور کسب یک سـری ارزش ها، در ارایه ی خدمات یا بهترین کیفیت کوشا باشند، به خاطر افـزایش رقابـت هـای جهـانی و بهبودارتباطات ، انتظارات از دانشگاه رشد چشمگیری داشته است ، از آن جا که استفاده از مدل هـای تعالی سازمان برای اجرای مدیریت کیفیت جامع در دانشگاهها ابزاری قوی برای حفظ مزیت رقابتی از راه جلب انتظارات مشتریان در سطح جهانی اسـت ، اسـتفاده از شـاخص هـای مـدل هـای تعـالی سازمانی که متناسب این تغییرات باشد، می تواند به عنوان الگویی جهت ارزیابی عملکرد دانـشگاهها بکار گرفته شود؛ بنابراین ، ضرورت استفاده از الگوهایی که بتوانـد ضـمن ارزیـابی وضـعیت موجـود دانشگاه و تشخیص نقاط قوت و ضعف و نواحی قابل بهبود، مبنای صحیحی جهت برنامه ریزی هـای استراتژیک ایجاد نماید، بیش از هر زمان دیگر احساس می شود (ابیلی ، ١٣٨٠).
- پژوهشی با عنوان "خود ارزیابی مدل های تعالی سازمانی اروپایی با استفاده از رویکرد پرسشنامه ای " در بخش خدمات آموزشی دانشگاه اسپانیا انجام گرفت ؛ نتایج پژوهش نشان داد که 1- Organizational Excellence Models 2- Longbottom این مدل ها در نهادهای آموزش عالی ، به خوبی می توانند با تعیین نقاط قوت و ضعف به استراتژی دانشگاه قوت بخشند و به گونه ی سیستمی و همه جانبه ، عملکرد دانشگاهها را ارزیابی کنند و باعث افزایش کیفیت دانشگاهها شوند (جوز تاری ٢٠٠٧،١).