چکیده:
هدف اصلی این تحقیق بررسی سطح کیفیـت زنـدگی فرزنـدان شـاهد و ایثـارگر ومقایسه ی آن با دانش آموزان عادی جامعه و هم چنین شـناخت رابطـه وتاثیرمتغیرهـایی چـون استرس ، سرمایه اجتماعی ، عزت نفس و کانون کنترل درکیفیت زندگی فرزندان شاهد و ایثارگر بود. براساس روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد٢٩٦دانش آموزانتخاب شد کـه از میان این تعداد ٢٤٨دانش آموز عادی و٤٦دانش آموزشاهد وایثارگر از بین دبیرستان های شیراز، کازرون و مرودشت بودند. از روش های آلفـای کرانبـاخ بـرای پایـایی و تحلیـل مـاده و نظـر متخصصان برای محاسبه روایی پرسشنامه های پژوهش استفاده شد.نتایج تحقیـق نشـان داد کـه میزان کیفیت زندگی دانش آموزان خانواده های شهدا و ایثارگردرحـد متوسـط قـراردارد؛ یعنـی حدود٦٢/٢ درصداین افراد از کیفیـت زنـدگی متوسـطی برخوردارهسـتند و تنهـا١٥/٦درصـد ازکیفیت زندگی پایینی برخوردارهستند. آزمون تی برای گروه های مستقل نشان داد بین کیفیـت زندگی دانش آموزان خانواده های شهدا وایثارگر و دانش آموزان عادی تفاوت معنی داری وجود ندارد .ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین متغیرهای کیفیت زنـدگی ، عـزت نفـس ، کـانون کنترل و سرمایه اجتماعی همبستگی مثبت و معنی دار؛ و بین متغیرهای کیفیت زندگی واسترس رابطه منفی و معنی دار وجود دارد.همگی این روابط در سطح ٠٥/ >p و کمتر معنی دار بودند. رگرسیون چند متغیره نشان داد که ازمیان متغیرهای عزت نفس ، کانون کنترل ، سرمایه اجتماعی واسترس ، کانون کنترل با بتـای (٣٦/) سـهم بیشـتری درمقـدارکیفیت زنـدگی دانـش آمـوزان خانواده های شاهد و ایثارگردارد.یعنـی در سـطح اطمینـان ٩٥ درصـد؛ هرمقـدارکانون کنتـرل درونی ترباشد افراد کیفیت زندگی بالاتری دارند.
خلاصه ماشینی:
این تحقیق برآن است تا با بررسی سطح کیفیت زنـدگی فرزنـدان شـاهد و ایثـارگر و مقایسـه ی آن بـا دانش آموزان عادی جامعه و هم چنین شناخت رابطه و تأثیر متغیرهـایی چـون اسـترس ، سرمایه اجتماعی ، عزت نفس و کانون کنترل درکیفیت زندگی فرزندان شاهد و ایثـارگر 2‐Asadi Sedghi Azar et al 3‐Chen et al 4‐Kastching et al گامی هرچند کوچک درخدمت به خانواده های شـاهد و ارج نهـادن بـه زحمـات ایـن عزیزان بردارد.
هم چنین کرموده و مک لین ١٥(٢٠٠١) در تحقیق 9‐Roslan 10‐Requena 11‐Nilsoon et al 12‐ Theunissen &Winderman 13‐Zaki 14‐Marriage & Cummins 15‐Kermode & Maclean خود در خصـوص رابطـه ی کیفیـت زنـدگی ، عـزت نفـس و سـلامت بـه ایـن نتیجـه دست یافتند، دانش آموزانی که در عزت نفس نمره ی بالاتری دارند، میزان غیبت کمتری در کلاس خواهند داشت و هم چنین از کیفیت زندگی بالاتری نسبت به دانـش آمـوزان دیگر برخوردار هستند.
جدول شماره ٣ـ آزمون تی برای مقایسه کیفیت زندگی دانش آموزان دانش آموزان فراوانی میانگین انحـــراف ارزش درجــــه ســــطح استاندارد تی آزادی معنی دار شاهدوایثارگر ٤١ 8/09 51/07 263 -/48 0/706 عادی 224 8/9 50/35 سؤال سوم : آیابین کیفیت زندگی دانش آموزان شاهد و ایثارگر و متغیرهای کانون کنترل ، استرس ، عزت نفس و سرمایه ی اجتماعی ارتباط معنی دار وجود دارد؟بـرای پاسـخ بـه سؤال فوق ازضریب همبستگی پیرسون استفاده شد که درجدول شماره (٤) آمده است .
د : بین کیفیت زندگی فرزندان شاهد و ایثارگر و سرمایه ی اجتماعی آنان بـا ٠/٢٩ = R و ٠/٠٠٠١ = P ارتباط مثبت ومعنی دار وجود دارد.
A study of the relationship between quality of life, health and self-esteem.
Social Capital and Quality of Life in Old Age. Journal of Aging and Health ,Vol, 18:419-34.