چکیده:
هدف اصلی این پژوهش بررسی علل گرایش کم دانش آموزان دختر مستعد به رشته ی علوم انسانی در دبیرستان های شهر سمنان بود که به روش توصیفی پیمایشی انجام شد. در این راستا کلیه ی دانش آموزان دختر در حال تحصیل در سال دوم دبیرستان، در سه رشته ی ریاضی فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی شهر سمنان در سال تحصیلی 87-86 که در سال اول دبیرستان معدل کل آنها بالای 17 بوده است به عنوان جامعه ی آماری در نظر گرفته شد و از بین 230 دانش آموز مستعد در حال تحصیل در این مدارس جمعیتی بالغ بر 193 نفر حجم نمونه این پژوهش را تشکیل دادند که به شیوه ی نمونه گیری تصادفی طبقه ای و با استفاده از جدول «کرجسی مورگان» از جامعه ی آماری انتخاب شدند. در این پژوهش از دو پرسشنامه رغبت سنج شغلی «جان هالند» و محقق ساخته برای اندازه گیری اطلاعات به کار گرفته شده بود که روایی پرسشنامه های پژوهش از طریق تایید صاحب نظران و پایایی پرسشنامه محقق ساخته از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد و پایایی 75/0 برای آن به دست آمد. همچنین آزمون های آماری تحلیل واریانس ، آزمون t ، آزمون کای دو وآزمون دانکن برای تجزیه و تحلیل یافته ها مورد استفاده قرار گرفت و نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که: تیپ شخصیتی، بی علاقگی، وضعیت والدین (علاقه، تحصیلات و درآمد )، بی اطلاعی از وضعیت بازار کار و ارزیابی دانش آموزان از منزلت اجتماعی علوم انسانی، در انتخاب رشته ی تحصیلی دانش آموزان در دبیرستان مؤثر و در نهایت در گرایش آنها به رشته ی علوم انسانی اثر گذار بوده است.
خلاصه ماشینی:
در این راستا کلیه ی دانش آموزان دختر در حال تحصیل در سال دوم دبیرستان ، در سه رشته ی ریاضی فیزیک ، علوم تجربی و علوم انسانی شهر سمنان در سال تحصیلی ٨٧-٨٦ که در سال اول دبیرستان معدل کل آنها بالای ١٧ بوده است به عنوان جامعه ی آماری در نظر گرفته شد و از بین ٢٣٠ دانش آموز مستعد در حال تحصیل در این مدارس جمعیتی بالغ بر ١٩٣ نفر حجم نمونه این پژوهش را تشکیل دادند که به شیوه ی نمونه گیری تصادفی طبقه ای و با استفاده از جدول «کرجسی مورگان » از جامعه ی آماری انتخاب شدند.
همچنین آزمون های آماری تحلیل واریانس ، آزمون t، آزمون کای دو وآزمون دانکن برای تجزیه و تحلیل یافته ها مورد استفاده قرار گرفت و نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که : تیپ شخصیتی ، بی علاقگی ، وضعیت والدین (علاقه ، تحصیلات و درآمد )، بی اطلاعی از وضعیت بازار کار و ارزیابی دانش آموزان از منزلت اجتماعی علوم انسانی ، در انتخاب رشته ی تحصیلی دانش آموزان در دبیرستان مؤثر و در نهایت در گرایش آنها به رشته ی علوم انسانی اثر گذار بوده است .
educational factors affecting new career system of secondary education students to choose their educational field and future career in cities of Noshahr, Mohammad Ahadi, unpublished thesis, graduate, School of Education and Science Psychology, Allameh Tabatabaei University.
internal and external organizational factors affecting educational field of first year high school students in Semnan province, Ali akbar Aminbeidokhti, unpublished dissertations, graduate school, Public Administration Training Center.