چکیده:
هدف اساسی پژوهش حاضر ارایه الگوی ساختاری یادگیری سازمانی و سرمایه فکری در دانشگاه شهید بهشتی بوده است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه ی آماری این پژوهش را کلیه ی کارکنان دانشگاه شهید بهشتی با مدرک دیپلم و بالاتر از آن تشکیل می دهد. با روش نمونه گیری تصادفی تعداد291 نفر از کارمندان بر اساس جدول حجم نمونه ی کرجسی و مورگان انتخاب شدند. از بین این تعداد 277 پرسشنامه تکمیل و تحلیل شد. ابزار سنجش عبارتند از پرسشنامه های استاندارد یادگیری سازمانی واتکینز و مارزیک (2002) و پرسشنامه استاندارد سرمایه ی فکری بنتیس (1997). میزان پایایی برای پرسشنامه یادگیری سازمانی 94/0 و میزان پایایی پرسشنامه سرمایه فکری 95/0 می باشد. روش پژوهش از نوع الگوی ساختاری؛ تحلیل مسیر می باشد. نتیجه ی تحلیل مسیر بیانگر این است که رابطه ی معنا داری بین ابعاد یادگیری سازمانی و سرمایه فکری برقرار است و بیشترین اثر مستقیم را می توان تحت عنوان اثر مستقیم یادگیری در سطح سازمانی در بعد یادگیری سازمانی بر سرمایه فکری عنوان نمود و سرمایه انسانی به عنوان مهم ترین شاخص سرمایه فکری در این مدل شناخته می شود.
خلاصه ماشینی:
com 3Watkins & Marsick 4 Bontis 5 Organization learning 6 Intellectual capital مقدمه یادگیری منشأ اصلی مزیت رقابتی است .
(Conger,1988) سرمایه فکری مجموعه ای از دارایی های دانش محور است که به یک سازمان اختصاص دارند و در زمره ویژگی های آن محسوب می شوند و از طریق افزودن ارزش به ذی نفعان کلیدی سازمان ، به طور قابل ملاحظه ای به بهبود وضعیت رقابتی سازمان منجر می شود (٢٠٠٤,Marr).
در پژوهش دیگری (٢٠٠١,Shafaie) پیش بینی می کند که موارد ذیل از جمله مهم ترین موانع شکل گیری یادگیری سازمانی در ایران هستند: باورهای نادرست مدیران و کارکنان در مورد قدرت مدیر، تمایل مدیران به حفظ قدرت ، محیط انحصاری و غیر رقابتی سازمان ، تفکر جزئی نگر و خرد بینی (٢٠٠٨,Heydari) در پژوهش خود به این مطلب اشاره داردکه : رابطه ای مستقیم و معنادار میان سرمایه رابطه ای و مدیریت دانش وجود دارد.
یافته ها جهت یافتن و مشخص کردن چگونگی توزیع پراکندگی متغیرهای پژوهش از نظر گرایش به نرمال بودن ،جدول توزیع شاخص های مرکزی و پراکندگی متغیر یادگیری سازمانی و سرمایه فکری و ابعاد آنها تنظیم شده است .
هنگ (٢٠١٠) ثابت می شود تمام ابعاد سرمایه فکری با تولید دانش مبتنی بر یادگیری سازمانی مرتبط است و رابطه مثبتی دارد.
(2005,"Organization Learning ,Knowledge, Management and Intellectual Capital :AN Integrative Conceptual Model ".
"The Relationship between Relation Intellectual Capital and Knowledge Mnagment" , Dissertation Abstract Eds], Islamic Azad University, Birjand Branch.
Yi-Chun-Hang,(2009), "An Empirical Study on the Relationship between Intellectual Capital and Knowledge Creation ",Strategic Management Journal, 20, 637-653.