چکیده:
دولت الکترونیک بحث برانگیزترین موضوع بعد از انقلاب صنعتی است که به عنوان ابزاری قدرتمند برای بهبود کارایی داخلی دولت و کیفیت ارائه خدمات و همچنین مشارکت بخش عمومی در نظر گرفته می شود. دولت بزرگترین سازمان در هر کشور است که سازمان های بزرگ دیگری را زیرمجموعه خود دارد. الکترونیکی شدن این سازمان بزرگ می تواند روابط بین سایر قسمت ها را تسهیل کرده و گام موثری در جهت پیشبرد اهداف جامعه باشد. به نظر می رسد برای قرار گرفتن ایران در رده کشور های جهان سوم، عمده موانع موثر بر عدم توسعه دولت الکترونیک در ایران زیرساخت های فنی و قانونی باشد. عدم توسعه یافتگی دولت الکترونیک پیامدهای محتملی چون ضعف در اجرای مردم سالاری هماهنگ با نیازهای روز مردم و همچنین عدم موفقیت در اجرای تمرکززدایی اختیارات و سازماندهی مجدد خدمات خواهد داشت. این تحقیق از نوع کاربردی و از حیث روش تحلیلی می باشد که بر آن است تا شاخص های ارتقا دهنده زیر ساخت فنی و قانونی را شناسایی و میزان تاثیرگذاری و تاثیرپذیری هر یک را بسنجد، سپس آنها را اولویت بندی نماید و راهکارهایی را برای تسریع در توسعه دولت الکترونیک در ایران ارائه نماید. برای تعیین عوامل تاثیرگذار و تاثیرپذیر از تکنیک دیمتل استفاده گردیده و نتایج حاصل از تحلیل داده ها بیانگر این است که بایستی در زمینه زیرساخت فنی شاخص «قابلیت های سازمانی» و در زمینه زیرساخت های قانونی و قانونگذاری، «ایجاد فضای باز سیاسی/دموکراسی» در اولویت قرار گیرند تا ارتقای آنها، توسعه دولت الکترونیک در ایران را تسریع نماید.
خلاصه ماشینی:
"این تحقیق از نوع کاربردی و از حیث روش تحلیلی میباشد که بر آن است تا شاخصهای ارتقادهندۀ زیرساخت فنی و قانونی را شناسایی و میزان تأثیرگذاری و {P(1)- Government TO Government P} {P(2)-کارشناسی ارشد مدیریت فناوری و اطلاعات (IT) ،واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی،مدرس دانشگاه افسری امام علی(ع)P} تأثیرپذیری هریک را بسنجد،سپس آنها را اولویتبندی نماید و راهکارهایی را برای تسریع در توسعۀ دولت الکترونیک در ایران ارائه نماید.
همچنین یک راه مؤثر برای هدایت تعاملات با شهروندان و شرکای تجاری و در خود دولتها است (Votisa,2006 ؛ -دولت الکترونیک،استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای ایجاد تغییر در ساختارها و فرآیندهای کاری سازمانهای دولتی است؛ -دولت الکترونیک که بر فناوری اطلاعات و ارتباطات بهویژه اینترنت تمرکز دارد، عبارت از متحول کردن دولت و فرآیندهای دولتی با قابلیت دسترسی بالاتر،کارآمدتر و پاسخگوتر در ارائه اطلاعات و خدمات به شهروندان و سایر نهادهای دولتی با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات است؛ -ارائه خدمات الکترونیکی به شهروندان با تقویت مشارکت اعضا بهمنظور دسترسی به اهداف دولت است؛ -استفاده از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی بهویژه اینترنت،به عنوان ابزاری برای دسترسی بهتر به دولت است (Tung,2007) ؛ -استفاده از اطلاعات و ارتباطات در مدیریت افرادی که تحتتأثیر تغییرات سازمانی قرار گرفتهاند و نیز استفاده از مهارتهای جدید بهمنظور توسعه و بهبود خدمات عمومی و فرآیندهای مردمسالارانه و پشتیبانی قوی از سیاستهای افراد میباشد (Parent,2006) ."