چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر مهارتهای کارآفرینی مربیان مراکز فنی و حرفهای استان مازندران بوده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری در این پژوهش، کلیه مربیان فنی و حرفهای استان مازندران که در سازمان آموزش فنی و حرفهای مشغول به کار بودهاند و شامل 260 نفر است. افراد نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان به تعداد 155 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش، به غیر از مطالعات کتابخانهای، پرسشنامه محقق ساخته ﺑﺎ 28 ﺳﺆال ﺑﺴـﺘﻪ ﭘﺎﺳـﺦ در ﻃﯿـﻒ ﭘـﻨﺞ ﮔﺰﯾﻨـﻪای ﻟﯿﮑـﺮت بود که بر مبنای اهداف و سؤالات پژوهش تنظیم گردید. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محققساخته با ضریب پایایی 0/75 استفاده شد و دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج بررسی دادهها نشان داد که فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر مهارتهای کارآفرینی (مهارتهای مدیریتی، مهارتهای فنی و مهارتهای شخصی) مربیان مراکز فنی و حرفهای تأثیر دارند و بیشترین تأثیر را بهترتیب بر روی مهارتهای فنی با میانگین (3/89)، مهارتهای مدیریتی با میانگین (3/86) و مهارتهای شخصی (3/45) داشته است.
خلاصه ماشینی:
"تأثیر فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر مهارتهای کارآفرینی مربیان مراکز فنی و حرفهای استان مازندران محمد حاجیزاد* 1 محمد صالحی** مریم قایخلو*** چکیده واژگان کلیدی استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد نکا، نکا، ایران hajizad@iauneka.
بررسی تأثیر فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر مهارت مدیریتی مربیان متغیر تعداد میانگین انحراف استاندارد 3 Test Value = t درجه آزادی سطح معناداری مهارتهای مدیریتی 155 86/3 60/0 794/17 154 000/0 با توجه به نتایج جدول 4 و سطح معناداری (000/0)، از آنجاییکه میانگین محاسبه شده (86/3) از میانگین نظری 3 بیشتر است، بنابراین، تفاوت معنیداری از نظر آماری بین میانگین محاسبه شده و میانگین نظری وجود دارد.
بررسی تأثیر فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر مهارت فنی مربیان متغیر تعداد میانگین انحراف استاندارد 3 Test Value = t درجه آزادی سطح معناداری مهارت فنی 155 89/3 53/0 846/20 154 000/0 با توجه به نتایج جدول 6 و سطح معناداری (000/0)، ازآنجاییکه میانگین محاسبه شده (89/3) از میانگین نظری 3 بیشتر است، بنابراین، تفاوت معنیداری از نظر آماری بین میانگین محاسبه شده و میانگین نظری وجود دارد.
بررسی تأثیر فنآوری اطلاعات و ارتباطات بر مهارت شخصی مربیان متغیر تعداد میانگین انحراف استاندارد 3 Test Value = t درجه آزادی سطح معناداری مهارتهای فردی 155 45/3 89/0 311/6 154 000/0 با توجه به نتایج جدول 8 و سطح معناداری (000/0)، از آنجاییکه میانگین محاسبه شده (45/3) از میانگین نظری 3 بیشتر است، بنابراین تفاوت معنیداری از نظر آماری بین میانگین محاسبه شده و میانگین نظری وجود دارد."